تحلیل ساختار فکری مطالعات کارکنان دانشی بر اساس مقالات نمایه شده در Web of Science

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 استفاده از تکنیک علم سنجی جهت کسب بینشی جامع در زمینه تحقیقات مربوط به کارکنان دانشی اقدامی نوین بوده و امکان درک جامعی از مجموعه گسترده ای از مقالات و تحقیقات منتشرشده را برای محققان فراهم می سازد. هدف از مطالعه پیش رو، تحلیل و نگاشت تولیدات علمی بین المللی در زمینه کارکنان دانشی است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش های علم سنجی و با فن تحلیل هم نویسندگی و هم واژگانی انجام شده است. جامعه آماری شامل 1976 مقاله نمایه شده در Web of Science در کارکنان دانشی در بازه زمانی 1929 تا 2021 بود که با استفاده از روش های آمار توصیفی در نرم افزارهای VOSviewer، PreMap و BibExcel بررسی شده اند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان دهنده ی روند صعودی انتشار مقالات حوزه کارکنان دانشی در ده سال اخیر بود. بر اساس نقشه های حاصل شده از تحلیل مدارک مورد مطالعه، مفاهیمی از قبیل: اقتصاد تجاری، بهداشت شغلی محیط عمومی و علوم کامپیوتر از جمله پرکاربردترین زمینه ها در حوزه ی تحقیقات کارکنان دانشی در سطح بین المللی به شمار می روند. نتایج این پژوهش نشان داد که نقشه علمی حوزه کارکنان دانشی از 7 خوشه موضوعی تشکیل شده که خوشه ها به ترتیب در مورد ویژگی شغلی کارکنان دانشی، عوامل زمینه ای محیط کار، عوامل نگه دارنده شغلی، ویژگی های مربوط به ارتباط میان کارکنان، سلامت، عوامل انگیزشی شغلی، مدیریت دانش و جنبه های عمومی کار دانشی مربوط می شود.

نتیجه گیری

ترسیم نقشه های هم واژگانی در مقاطع زمانی مختلف مورد بررسی، تغییرات و پایداری هایی را در مفاهیم و واژه های مرتبط با حوزه ی کارکنان دانشی نشان می دهد. با بررسی پارادایم، تحول کمات کلیدی مشخص شد، واژه های کلیدی نیز از تمرکز بر عوامل اصلی تفاوت میان کارکنان دانشی با سایر کارکنان به سمت عوامل روانی مربوط به کارکنان و عوامل انگیزشی برای نگهداری این کارکنان تغییر کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!