اثر جنگل کاری بر برخی مشخصه های خاک و پوشش علفی کف جنگل کلت در استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

جنگل های دست کاشت می توانند بر تنوع گونه های گیاهی و خصوصیات خاک یک منطقه اثرگذار باشند. بدین منظور در پژوهش حاضر به بررسی اثرات توده های 25 ساله جنگل کاری شده با گونه های پلت، توسکا ییلاقی و زربین بر تنوع زیستی گیاهی و پوشش کف جنگل و برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در مقایسه با جنگل طبیعی (ممرز و راش) در جنگل کلت استان مازندران پرداخته شد.

مواد و روش ها

در هر توده جنگل کاری شده که درختان در فاصله 22 متر کاشته شدند و توده طبیعی مجاور آن تعداد ده قطعه-نمونه 400 مترمربعی (2020 متر) به صورت انتخابی با ابعاد شبکه آماربرداری 100100 متر پیاده شد. سپس فهرست کلیه گونه-های علفی و وفور (درصد پوشش) آنها ثبت شد. همچنین در هر قطعه نمونه اقدام به برداشت یک نمونه خاک از چهار گوشه و مرکز آن به عمق 0-15 سانتی متر شد، سپس این نمونه ها باهم مخلوط و یک نمونه ترکیبی به منظور مطالعه مشخصه های فیزیکی و شیمیایی خاک (جرم مخصوص ظاهری، بافت خاک، واکنش خاک، هدایت الکتریکی، کربن آلی، ازت کل، فسفر و پتاسیم قابل جذب) در آزمایشگاه تهیه شد. همچنین به بررسی شاخص های غنای (مارگالف و منهنیک)، یکنواختی (شانون- وینر) و تنوع (سیمپسون و شانون- وینر) نیز پرداخته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد توده های جنگل کاری شده از نظر میزان واکنش خاک (05/0>P)، پتاسیم قابل جذب، رس و درصد رطوبت نسبی خاک با جنگل طبیعی اختلاف معنی داری داشتند (01/0>P). همچنین، به ترتیب مقدار واکنش خاک و پتاسیم قابل جذب در توده پلت (99/6 ،51/904 میلی گرم بر کیلوگرم) بیشترین میزان و کم ترین آن در توده طبیعی (18/6، 52/557 میلی گرم بر کیلوگرم) مشاهده شد. از طرفی بالاترین درصد رس در توده طبیعی (57/43 درصد) و کم ترین درصد آن در توده توسکا (32/39 درصد) بود. رطوبت نسبی نیز در توده پلت (78/40 درصد) بیشترین میزان و در توده زربین (12/20 درصد) کمترین مقدار به خود اختصاص داده است. اما سایر متغیرهای خاک اختلاف معنی داری با توده طبیعی نشان ندادند. میزان غنای مارگالف و منهنیک در چهار توده دارای تفاوت معنی داری بود (05/0>P)، شاخص تنوع (سیمپسون،58/0)، (شانون- وینر، 26/1) و غنای (مارگالف، 00/2)، (منهنیک، 57/1) نیز در توده طبیعی بیشتر از توده های جنگل کاری شده بود و شاخص یکنواختی (شانون- وینر، 82/0) در توده زربین بیشترین مقدار را نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه متغیرهای خاکی با دو محور اول و دوم تحلیل DCA حاکی از آن است که تنها پتاسیم در تفکیک و تمایز توده های گیاهی منطقه موثر واقع شده است و چهار توده مورد مطالعه از نظر ترکیب پوشش گیاهی زیرآشکوب قابل تفکیک و تمایز هستند.

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شاخص های غنای گونه های علفی و همچنین مشخصات رطوبت، واکنش خاک و پتاسیم قابل جذب تحت تاثیر جنگل کاری تغییر کرده و طبق تحلیلDCA مهم ترین مولفه موثر در تفکیک توده های گیاهی پتاسیم قابل جذب است. همچنین بررسی شاخص های تنوع زیستی حاکی از بالا بودن شاخص های تنوع و غنا با توجه به آمیختگی گونه ها در توده طبیعی (ممرز و راش) نسبت به توده های جنگل کاری شده سوزنی برگ (زربین) بود. به عبارتی نتایج نشان دهنده نقش حفاظتی بیشتر توده های پهن برگ (پلت و توسکا) و توده طبیعی (ممرز و راش) نسبت به توده سوزنی برگ (زربین) برای غنا و تنوع گونه های علفی و نگهداری پایدار جوامع زیرآشکوب در منطقه کلت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!