اثر سیاه دانه و زیره سیاه بر رشد، افزایش وزن و فراسنجه های خونی بره های پرواری در شرایط چرای در مرتع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه، تاثیر تغذیه سیاه دانه و زیره سیاه بر رشد، متابولیت های خونی، هورمون های تیروییدی و فعالیت آنزیم های کبدی بره ها در شرایط چرای در مرتع بررسی شد. تعداد 24 راس بره نر سنجابی با سن چهار تا پنج ماه (وزن زنده 9/0±30 کیلوگرم) به مدت 70 روز در چهار گروه شش راسی در قالب طرح کاملا تصادفی به تیمارهای آزمایشی اختصاص داده شدند. تیمارها شامل گروه 1: شاهد (علوفه مرتعی)، گروه 2: علوفه مرتعی به علاوه 3/0گرم زیره سیاه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، گروه 3: علوفه مرتعی به علاوه 3/0 گرم سیاه دانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و گروه 4: علوفه مرتعی به علاوه 15/0 گرم زیره سیاه + 15/0 گرم سیاه دانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بودند. نمونه های خون بره ها در روزهای اول، 35 و 70 دوره آزمایش جمع آوری شدند. بره ها هر دو هفته یک بار وزن کشی شدند. تغذیه سیاه دانه و زیره سیاه بر افزایش وزن و رشد بره ها تاثیر معنی داری نداشت، اما موجب افزایش غلظت پروتیین کل خون در تیمارها نسبت به گروه شاهد شد. میزان اوره خون بره های دریافت کننده هر دو مکمل نسبت به گروه شاهد کاهش یافت. غلظت تیروکسین در بره های تغذیه شده با جیره حاوی زیره سیاه بیشتر از سایر گروه ها بود (05/0>P). فعالیت آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز در گروه های دریافت کننده مکمل های گیاهی کمتر از گروه شاهد بود (05/0P<). در مجموع، نتایج این آزمایش نشان داد تغذیه سیاه دانه و زیره سیاه به عنوان مکمل گیاهی در مقادیر ذکر شده منجر به بهبود برخی فراسنجه های خونی شد، اما بر عملکرد رشد تاثیر معنی داری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!