دانش و رویکرد درمانی دندانپزشکان ایرانی نسبت به همه گیری کووید -19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراکز ارایه خدمات دندانپزشکی یکی از نقطات مهم انتقال ویروس هستند. اطلاعات کامل دندانپزشکان در مورد بیماری ها و همچنین دسترسی سریع به اطلاعات و توصیه های مربوط به اقدامات کنترل عفونت و رویکردهای درمانی لازم، برای مقابله با انتقال بیماری بسیار مهم و حیاتی است.برای جلوگیری از شیوع ویروس COVID-19 از طریق دندانپزشکی ، دندانپزشکان باید به خوبی در مورد بیماری و اقدامات کنترل عفونت آشنا باشند. از این رو ، هدف این مطالعه ارزیابی دانش دندانپزشکان ایرانی در این زمینه بود.

مواد و روش ها

مقاله حاضر، یک مطالعه مقطعی مبتنی بر پرسشنامه است. پرسشنامه اصلاح شده بر اساس پرسشنامه مطالعات قبلی آماده شد و روایی آن تایید شد و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (0/86) این پرسشنامه توسط 133 دندانپزشک ایرانی تکمیل شد و دارای شش جزء بود: رضایت از شرکت در تحقیقات، اطلاعات جمعیت شناختی ،دانش ،کنترل عفونت ، واکسیناسیون و رویکرد درمانی،با استفاده از تست های Mann-Whitney, Kruskal-Wallis و  Spearman rank correlation coefficientمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و P<0.05 به عنوان سطح معنی دار شدن نتایج در نظر گرفته شد.

یافته ها

دندانپزشکان ایرانی از دانش کافی برخوردارند ، اما تنها 21/7 درصد از شرکت کنندگان دوره های کنترل عفونت را گذرانده اند. علاوه بر این ، تنها 47 درصد از آنها دوره نهفتگی دقیق ویروس را می دانستند.دندانپزشکان شاغل در کلینیک های دانشگاهی اقدامات پیشگیرانه تری را نسبت به کسانی که در مطب خصوصی خود کار می کردند انجام دادند (P value=0.023).

نتیجه گیری

توصیه می شود که مسیولین مراقبت های بهداشتی اطمینان حاصل کنند که دندانپزشکان اطلاعات و دستورالعمل های سازمان یافته را دریافت می کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!