استقلال مدرس و شیوه های آموزشی زبان دوم؛ بررسی مقایسه ای جنسیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استقلال مدرس همچون استقلال یادگیرنده بر استاندارهای آموزشی تاثیر دارد. این مقاله به بررسی مقایسه ای رابطه بین استقلال مدرس و شیوه های آموزشی مبتنی بر جنسیت آنها می پردازد. برای پاسخ به دو سوال تحقیق از دو پرسشنامه مقیاس استقلال مدرس پیرسون و مومبا و مقیاس شیوه های آموزشی گراشا استفاده شد که از سوی 156 مدرس زبان انگلیسی آقا و خانم پاسخ داده شد. سپس از نرم افزار اس پی اس اس ورژن 26 استفاده شد تا اطلاعات بدست آمده از سه گروه آقایان، خانم ها، و گروه مختلط مورد تحلیل قرار گیرند. بررسی ها نشان داد که حس استقلال مدرسان خانم کمتر از استقلال مدرسان آقا می باشد. با این حال، میزان همبستگی میان استقلال مدرسان خانم و 5 شیوه آموزشی بیشتر از میزان همبستگی بین استقلال مدرسان آقا و 5 شیوه آموزشی است. علاوه براین، نتایج زیر هم بدست آمد: الف) آقایان بیشتر از خانم ها احساس استقلال دارند. ب) با بالارفتن استقلال مدرسان میزان همبستگی این استقلال با شیوه های آموزشی کمتر می شود. پ) با پایین آمدن میزان استقلال مدرسان تمایل آنها به استفاده از شیوه آموزشی اقتدار رسمی بیشتر می شود که این شیوه آموزشی نیاز به هیچ تخصص و مهارتی هم ندارد. ت) تمایل بالا به استفاده از شیوه آموزشی تسهیل گر توسط مدرسان این تحقیق به خاطر این هست که 70درصد شرکت کنندگان در هر گروه دارای مدرک تدریس می باشند. در نهایت از تیوری خودمختاری برای اثبات این نتایج استفاده شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!