تبیین مدل مفهومی تاثیر معماری انعطاف پذیر بر رفتار اجتماعی دانش آموزان در حیاط و راهرو در مدارس ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

عدم حضور کودکان در اجتماع و نداشتن مهارت در برقراری ارتباط با یکدیگر مساله ای است که امروزه عامل بروز بسیاری از مشکلات رفتاری در اجتماع شده است. نحوه ی برقراری ارتباط بین دانش آموزان در مدرسه به عنوان خانه دوم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار اجتماعی آن ها بوده است. شرایط نامناسب محیط مدارس و عدم هماهنگی محیط با شخصیت دانش آموزان لزوم توجه به مسایل پرورشی، رفتاری، اجتماعی و محیطی را دو چندان می کند.سوال تحقیق: معماری انعطاف پذیر چگونه بر رفتارهای اجتماعی دانش آموز تاثیر می گذارد؟اهداف تحقیق: با توجه به تاثیری که فضاهای باز و بینابینی می تواند بر رفتار دانش آموزان داشته باشد، پژوهش حاضر در پی تاکید بر اهمیت معماری در حیاط و راهرو، جهت بهبود روابط و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان است.

روش تحقیق

این پژوهش با استفاده از روش تلفیقی (کیفی-کمی) به دنبال یافتن تاثیر معماری انعطاف پذیر بر روابط اجتماعی و وجود رابطه بین این دو مولفه در میان دانش آموزان در موقعیت های مختلف است، بدین صورت که ابتدا 8 مدرسه با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و با روش های توصیفی-تحلیلی و نیمه آزمایشی مبتنی بر مشاهدات دقیق و مطالعات کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری اطلاعات قبل و بعد از آزمون پرداخت. یک مدرسه بعنوان مدرسه مورد آزمون و مدرس ای دیگر با شرایط تقریبا یکسان گروه گواه نابرابر در نظر گرفته شد و مدارس دیگر به دلیل داشتن محیط های انعطاف پذیر مورد مطالعه قرار گرفتند. از بین 32 مولفه حاصله از مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان، بعد از امتیازدهی 7 مولفه بدست آمد. اطلاعات پیش از آزمون و پس از آزمون به کمک مشاهدات و 220 پرسشنامه جمع آوری شد و در نهایت در نرم افزار SPSS به کمک آزمون تی و شفه تحلیل داده ها صورت پذیرفت.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

نتایج این پژوهش بیانگر آن است که ابعاد رفتار اجتماعی که از نظر آلتمن به چهار دسته "ازدحام، خلوت، قلمرو و فضای شخصی" تقسیم می شود؛ در میان دانش آموزان از ابعاد کالبدی محیط از جمله معماری انعطاف پذیر که شامل مولفه های "تنوع پذیری، تغییر پذیری و تطبیق پذیری" است تاثیر می پذیرد. میان رفتار اجتماعی دانش آموزان قبل و بعد از ایجاد تغییرات در حیاط و راهرو تفاوت معناداری وجود دارد، تغییرات بر کیفیت محیط آموزشی و در نتیجه رفتار اجتماعی دانش آموزان تاثیر می گذارد، محدوده رفتاری آنها را تغییر می دهد. در نهایت امکان مشارکت مستقیم دانش آموزان در خلق و بهره برداری از یک محیط جمعی چند عملکردی و همچنین فعالیت انفرادی در جمع را میسر می سازد. از طرفی تعامل فعال در محیط در کنار حفظ حریم ها و فضای شخصی امکان رشد اجتماعی دانش آموزان را فراهم می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!