تحلیل و تاریخ گذاری اشیاء نویافته از قبرستان برزول - نهاوند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در حفر گورستان برزول شهرستان نهاوند با هدف دفن متوفیان، به صورت اتفاقی به اشیاء مختلفی از جنس سفال و مفرغ سالم برخورد گردیده که در نوع خود قابل توجه است. این اشیاء نویافته دربردارنده 35 قطعه از سفال های مختلف سده های میانی اسلامی از نوع سفال های ساده و لعابدار (تک رنگ فیروزه ای، زرین فام و مینایی) و اشیاء و ظروف فلزی مفرغی (پی سوز و انواع ظروف) است. گورستان امامزاده فضل در جنوب غربی برزول واقع شده و از قبرستان های کهن دوران اسلامی در شهرستان نهاوند به شمار می آید که مقبره امامزاده فضل نیز در آن قرار دارد؛ سنگ قبرهای قدیمی با تاریخ های بیش از یک سده در این قبرستان موید قدمت تاریخی این قبرستان است. هدف از این پژوهش تحلیل و تاریخ گذاری با بررسی ویژگی های شکلی و تزیینی و هم چنین چگونگی دفن اشیاء مکشوف در قبرستان برزول است. در این راستا، پرسش های پژوهش را می توان این گونه طرح کرد که، اشیاء قبرستان برزول متعلق به چه دوره تاریخی است؟ و این که، دفن و قرارگیری این اشیاء در قبرستان مذکور با چه هدفی صورت گرفته است؟ روش پژوهش جستار حاضر به صورت مطالعه تطبیقی و به صورت تحلیلی-توصیفی است که گردآوری اطلاعات آن نیز به دو روش کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که اشیاء مکشوف از این قبرستان به صورت هدفمند دفن و براساس تاریخ گذاری نسبی و تطبیقی متعلق به سده های شش و هفت هجری قمری است؛ همچنین با توجه به کاربری این محوطه به عنوان قبرستان در طول تاریخ براساس تاریخ سنگ قبرهای موجود در قبرستان و امامزاده فضل و عدم حضور موادی فرهنگی که بتوان این محوطه را به عنوان یک محوطه استقراری قلمداد کرد، حضور اشیاء مکشوف می توانسته به صورت هدفمند به منظور حفظ و مصون ماندن آن از دستبرد و غارت در مواقع خطر و بحرانی و یا به احتمال کمتر جنبه خرافی بودن آن ازسوی دفن کنندگان، قلمداد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!