نیازسنجی در آموزش پزشکی با تاکید بر آموزش مبتنی بر پیامد: مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش مبتنی بر پیامد نقشی کلیدی در توسعه آموزش پزشکی دارد و بر توانمندسازی دانشجویان مطابق با نیازهای روز جامعه تاکید دارد. هدف از این مطالعه، تعیین اجزاء و روش های اجرایی نیازسنجی آموزشی مبتنی بر پیامد است.

روش ها

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی سیستماتیک در بانک های اطلاعاتی معتبر علمی داخلی و خارجی با کلیدواژه های، Assessment models، Needs assessment،needs assessment techniques ،Competency Based Education، Competency based curriculum به تنهایی و یا ترکیب با واژه های Curriculum، Education و Development نگارش گردیده است. با توجه به این که زمینه مورد پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بود، لذا در فرآیند جستجو به زمینه "Medical Education" و "Medical School" هم توجه گردید.

یافته ها

170 محتوای مستند تا سال 2021 شامل مقاله، کتاب و صفحات وب، انتخاب و بررسی شد و از این تعداد، 11 مقاله مرتبط با موضوع مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از منابع مورد بررسی اجزاء نیازسنجی در آموزش پزشکی با تاکید بر آموزش مبتنی بر پیامد تعیین شد. در مرحله بعد روش های اجرایی نیازسنجی آموزشی در آموزش علوم پزشکی از متون ذکرشده استخراج گردید و در قالب دو جدول اصلی ارایه شد.

نتیجه گیری

اجرای هر پروژه نیازسنجی ناگزیر به پیروی از یک مدل مشخص هست. استخراج اجزاء اصلی نیازسنجی آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه تحت پوشش به عنوان گامی مهم و کمک کننده در طراحی مدل های کارآمد نیازسنجی، منجر به دست یابی هرچه بیشتر به صلاحیت ها و توانمندی های حرفه ای مورد نظر جامعه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!