بررسی چالش های اجرای سیاست های توسعه در ایران با استفاده از تحلیل مضمون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دسته بندی چالش های اجرای سیاست های توسعه در ایران (برنامه های پنج‏ساله توسعه) است. اجرای سیاست‏ ها یکی از مراحل مهم فرایند سیاست گذاری است که نتایج مراحل قبل و بهینه شدن خروجی و نتایج سیاست ‏ها به موفقیت این مرحله بستگی دارد. 

طرح/ روش ‏شناسی پژوهش/ رویکرد

 در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های پژوهش به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شده ‏اند. داده ها شامل مقالات علمی، گزارش ‏های سازمان ‏ها و مراکز پژوهشی مرتبط با اجرای سیاست‏ های توسعه است که با روش اسنادی گردآوری شده‏ اند. نمونه گیری پژوهش حاضر هدفمند است. همچنین از مثلث سازی منابع داده ها و مثلث سازی پژوهش گر برای کدگذاری داده ها، نامگذاری و دسته‏ بندی مفاهیم در مضامین پنج ‏گانه استفاده شده است.

یافته ‏ها

نتیجه دو مرحله کدگذاری داده ‏ها، چالش‏ های اجرای سیاست های توسعه در ایران است که در پنج دسته چالش ‏های مربوط به 1) ماهیت سیاست های تدوین‏ شده؛ 2) ویژگی های مجریان؛ 3) ساختار و سازمان های اجرایی؛ 4) شرایط و محیط اجرا؛ و 5) ابزار اجرای سیاست ها دسته بندی شده اند. شناسایی چالش های اجرای سیاست های توسعه در ایران می تواند به سیاست گذاران و مجریان سیاست ها کمک نماید که در تدوین و اجرای برنامه های توسعه به چالش های اشاره‏ شده توجه نمایند تا مرحله اجرا با مشکلات کم‏تری روبه رو شوند.

ارزش و اصالت پژوهش

 استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و طیف گسترده منابع داده ‏ها باعث می‏شود که دسته‏ بندی پنج‏گانه و جدیدی از چالش‏ های اجرایی سیاست‏ های توسعه در ایران ارایه شود که ابعاد مختلف اجرای سیاست ‏ها را پوشش می‏ دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!