اثر تراکم های مختلف کشت و تغذیه با کود های آلی بر بازده، عملکرد و ترکیبات شیمیایی اسانس گیاه دارویی .Satureja mutica Fisch. & C. A. Mey در شرایط دیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مرزه موتیکا (Satureja mutica Fisch. & C. A. Mey.) یکی از گونه های مرزه بومی ایران است که به دلیل میزان بالای اسانس و ترکیب فنلی تیمول بسیار موردتوجه قرار گرفته است. تعیین مناسب ترین و بهترین تراکم کاشت و همچنین حاصلخیزی خاک اهمیت زیادی در افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید گیاهان دارویی دارد. در این تحقیق به منظور بررسی اثر تراکم گیاهی و تغذیه با کود های آلی بر عملکرد کمی و کیفی اسانس مرزه موتیکا در شرایط دیم، آزمایشی به صورت کرت های خرد شده بر پایه بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار در سال های زراعی 1396- 1399 در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه انجام شد. عامل اصلی شامل 3 تیمار کودی و عامل فرعی 3 تراکم (2.66، 4 و 8 بوته در متر مربع) در ردیف هایی با فاصله 50 سانتی متر و با 3 فاصله کاشت (25، 50 و 75 سانتی متر) بودند. اندام هوایی گیاهان در زمان گلدهی کامل برداشت و به روش تقطیر با آب اسانس گیری شد. بازده اسانس بر حسب وزن خشک گیاه محاسبه و ترکیب های شیمیایی آن با استفاده از کروماتوگرافی گازی (GC) و کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی (GC/MS) شناسایی شدند. نتایج نشان داد که بازده و ترکیب های شیمیایی اسانس بین سال ها تفاوتی نشان ندادند. بین تیمارهای کودی برای بازده و عملکرد اسانس و ترکیب های تیمول و کارواکرول و سایر ترکیب های شیمیایی اسانس در سطح 1% تفاوت معنی دار وجود داشت. بین تراکم های کاشت فقط برای عملکرد اسانس تفاوت معنی دار وجود داشت. تیمول با تیمار کاه غنی شده ودر مرحله بعدی با کود گاوی پوسیده رابطه مثبتی داشت و بیشترین مقدار آن (53.2%) در تیمار کاه غنی شده مشاهده شد. کارواکرول با تیمار کود دامی پوسیده ارتباط مثبت داشت و بیشترین مقدار آن (9.2%) در این تیمار بدست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!