تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید و عسل آویشن بر تغییرات بیان ژن Pdx1 بافت پانکراس و شاخص مقاومت به انسولین موش های نر دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

دیابت یکی از اختلالات متابولیکی است که منجر به بیماری های متعدد قلبی عروقی و متابولیکی می شود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تعاملی تمرین تناوبی شدید وعسل آویشن بر بیان ژن Pdx1 و شاخص مقاومت به انسولین موش های نر دیابتی نوع دو بود.

روش بررسی

36 سر موش پس از20 هفته تغذیه با رژیم پرچرب با تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین دیابتی شدند. موش ها در چهار گروه 1) کنترل؛ 2) تمرین ؛ 3) عسل؛ و 4) تمرین+عسل گروه بندی شدند. هشت هفته تمرین هوازی، پنج جلسه در هفته با تناوب شدید اجرا شد. عسل آویشن با مقدار روزانه g/kg3 به صورت گاواژ خورانده شد. گلوکز، انسولین، شاخص مقاومت به انسولین و بیان ژن Pdx1 اندازه گیری شد. داده ها با آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد.

یافته ها

گلوکز و شاخص مقاومت به انسولین در گروه تمرین+عسل نسب به گروه کنترل کاهش داشت (0.001=p). در همه گروه های تجربی نسب به گروه کنترل افزایش معنی دار انسولین (0.001=p) و کاهش معنی دار بیان ژن Pdx1 (p=0.0001) دیده شد.

نتیجه گیری

تمرین تناوبی شدید و مصرف عسل آویشن در کاهش گلوکز و شاخص مقاومت به انسولین موثر بود و تمرین ورزشی و عسل منجر به کاهش بیان ژن Pdx1 بافت پانکراس شد. تمرین تناوبی از طریق کاهش مقاومت به انسولین می تواند نیاز به بیان بیش از حد Pdx1 را کاهش دهد. ولی در گروه های دیگر نیاز به بیان Pdx1 جهت تکثیر سلولهای بتا و افزایش میزان تولید انسولین بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!