اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت وادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نوجوانان از جمله گروه هایی هستند که بدلیل تقارن دوران بلوغ و شیوع کرونا بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتندهاند. پژوهشحاضر با هدف اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعیخانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا انجام شد.

روش کار

روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه کنترل انجام شد.1399 در حال تحصیل بودند. - جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر متوسطه شهر بجنورد که در سال تحصیلی 1400از بین 220 نفر داوطلب ورود به پژوهش 30 نفر به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش یعنی نمره بالاتر از خط13) در مقیاس حمایت اجتماعی / برش (46) در آزمون اعتیاد به اینترنت و نمره کمتر از یک انحراف معیار از میانگین نمونه هنجار (40خانواده، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی با قرعه کشی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترلجایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای مداخلات آموزشی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندیدند.ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه حمایت اجتماعی خانواده پروسیدانو و هلر بود. تحلیل داده ها بااستفاده تحلیل واریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر انجام شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش ادراکP < 0/ حمایت اجتماعی خانواده بر دختران نوجوان تاثیر معناداری داشته است (p<0.001).

نتیجه گیری

مطابق با یافته های پژوهش حاضر آموزش ماتریکس درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت وافزایش ادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!