بازاریابی مکان محور بانکها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی(SDI) (مطالعه موردی: شهر سمنان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای امروز که پویایی داده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، استفاده از زیرساخت داده مکانی (SDI) می تواند بستری را برای به اشتراک گذاری داده های مکانی به وجود آورد. جایگزین نمودن SDI به جای GIS در ژیومارکتینگ فصل جدیدی از بازاریابی الکترونیکی بر مبنای اطلاعات مکانی را ایجاد می نماید. ژیومارکتینگ مبتنی بر SDI نقایص و ضعف های عدم به هنگام بودن لایه های اطلاعات مکانی در ژیومارکتینگ مبتنی بر GIS را برطرف می-سازد. در این پژوهش مدل جدیدی از بازاریابی مکان محور ارایه شده که برای اولین بار از زیرساخت داده های مکانی بهره می گیرد. در این راستا بر اساس داده های مکانی موجود ابتدا شهر سمنان به 139 حوزه آماری یا منطقه شهری تقسیم شده است. با به اشتراک گذاری پایگاه های داده دستگاه های اجرایی متولی در بستر زیر ساخت داده مکانی شاخص های اصلی جمعیتی و اقتصادی مرتبط با بازاریابی بانک ها انتخاب گردید. از طریق روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره شاخص های موثر بر تعداد شعب بانکی محاسبه شده است. شاخص تعداد کسب و کار با ضریب 0.598 بیشترین تاثیر را در تعداد شعب بانک ها در هر منطقه داشته است. در نهایت با استفاده از شاخص های جمعیتی، اقتصادی و جغرافیایی مورد اشاره و بهره گیری از روش تاپسیس مناطق شهر سمنان از لحاظ شاخص-های بازاریابی بانک ها اولویت بندی شد که منطقه70 دارای اولویت نخست می باشد. نتایج مدل تصمیم گیری چند شاخصه به عنوان یک متغیر مکانی وابسته در مدل ژیومارکتینگ مبتنی بر SDI لحاظ گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!