فراوانی اضطراب سلامت در بین کارکنان بیمارستان ها طی اپیدمی COVID-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در زمان طغیان بیماری‌ها، سلامت روان کارکنان بیمارستان‌ها ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه‌ی میزان اضطراب سلامت کارکنان در بیمارستان مرجع پذیرش‌کننده‌ی Coronavirus disease 2019 (COVID-19) و بیمارستان غیر مرجعی بود که بیماران مبتلا را پذیرش نمی‌کرد.

روش‌ ها

این مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود که در نیمه‌ی اول سال 1399 بر روی کارکنان شاغل در بیمارستان‌های خورشید و چمران اصفهان انجام شد. 380 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. علاوه بر مشخصات دموگرافیک کارکنان، از پرسش‌نامه‌ی اضطراب سلامت (Health Anxiety Inventory-18 یا HAI-18) به منظور سنجش اضطراب سلامت استفاده شد. فرم کوتاه مقیاس مذکور متشکل از 18 سوال می‌باشد و نگرانی‌های مرتبط با سلامت، توجه به احساسات یا تغییرات بدنی و پیامدهای هولناک ابتلا به یک بیماری را مورد سنجش قرار می‌دهد.

یافته‌ ها

 نمره‌ی اضطراب سلامت به طور معنی‌داری در کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد، کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به کارکنان فاقد بیماری زمینه‌ای و کارکنان غیر پزشک نسبت به کارکنان رشته‌ی‌ پزشکی و به طور کلی، در بین کارکنان شاغل در بیمارستان پذیرنده‌ی بیماران مبتلا به کرونا نسبت به کارکنان بیمارستان پذیرنده‌ی بیماران عادی، بیشتر بود.

نتیجه‌ گیری

 در جریان اپیدمی بیماری کرونا، میانگین نمره‌ی اضطراب در بین کارکنان زن، کارکنان غیر پزشک و به ویژه در بین کارکنان شاغل در بیمارستان پذیرش‌کننده‌ی کرونا و آن دسته از کارکنانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند، بیشتر از کارکنان دیگر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
987 تا 992
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!