مخاطرات هیدرومورفوتکتونیک و لرزه خیزی منطقه بدخشان افغانستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فعالیت های تکتونیکی (زمین لرزه) از مهم ترین علل تغییرات لندفرمی محسوب می شود. هدف این پژوهش، بررسی شواهد هیدرومورفولوژیک، هیدرومورفوتکتونیک، لرزه خیزی و مخاطرات مربوط به آنها در منطقه بدخشان در شمال شرق افغانستان است. زون بدخشان یکی از ساختارهای مهم لرزه خیز  افغانستان است . زلزله های بزرگ و کوچک در مقیاس تاریخی و دستگاهی در پهنه زمین شناسی در این منطقه رخ داده و به صورت پیچیده زمین بدخشان را قطعه قطعه کرده  است. در این پژوهش با استفاده از شاخص های مورفوتکتونیکی و کاتالوگ لرزه خیزی با هدف مخاطره شناسی و تکتونیک فعال بررسی شد. در ابتدا از تصاویر ماهواره لندست 8 و کوییک برد و نرم افزارهای گلوبال مپر، GIS و تصاویر SRTM  با قدرت تفکیک 5/12 متر استفاده شد. برای محاسبه مورفوتکتونیک از شاخص های ژیومورفیک T و  Hiاستفاده شد. سپس کاتالوگ لرزه خیزی با به روزرسانی سال های 2021-2011 و آمار EMME تهیه شد. در نهایت نقشه مخاطرات لرزه خیزی طبقه بندی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که براساس شواهد بصری، شبکه زهکشی مستطیلی و هم راستا با جهت گسل هاست. روندهای 040/140 و 180 درجه فراوان ترین روند آبراهه ها هستند. از نظر مورفوتکتونیک، نواحی شرق، جنوب و شمال منطقه با توجه به لندفرم های کوهستانی تا ارتفاع 7400 متر و شواهد اشکال مثلثی در خط مبنا ، موازی با خطوط گسل است. بیشترین فعالیت تکتونیکی و کج شدگی نیز به سمت غرب است. 48/54 درصد مساحت منطقه در طبقه 6000-4000 متر قرار دارد. بیشترین فراوانی گسل های فرعی و گسل های اصلی (اندرآب، بدخشان، چمن، دروازه) نیز در این طبقه جای گرفته است. روند اصلی تنش (s1) با سازوکار شیب لغز  از نوع نرمال و دارای امتداد جنوب به شمال است. دو روند ساختاری 060 و 070 درجه، دارای سازوکار امتدادلغز چپ گرد و راست گرد است و نیروی واردشده از سوی جنوب را به مناطق شرقی و غربی منتقل می کند. روندهای شرقی- غربی دارای سازوکار شیب لغز محض از نوع معکوس است. نقشه فراوانی آبراهه ها یک زون خردشده در شرق بدخشان را نشان می دهد که مورفولوژی و سیستم هیدرولیکی منطقه را به شدت تحت کنترل خود دارد و نشان دهنده ارتباط مستقیم لرزه خیزی، مورفولوژی و هیدرولوژی است. براساس این داده ها، نوآوری پژوهش این است که کج شدگی و نامتقارن بودن حوضه های آبریز و تراکم کانون زلزله های با بزرگای چهار و بیشتر، دو روند شرقی- غربی و شمال شرقی- جنوب غربی خلاف جهت سه گسل اصلی را نشان می دهد و احتمال وجود دو گسل جدید یا ناشناخته را تایید می کند. از نتایج دیگر این پژوهش می توان به تعیین نقاط مستعد پرخطر و وجود گسل های جدید برای راهبرد سازی توسعه شهری و عمرانی  از نظر لرزه خیزی و مورفوتکتونیک در آینده استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!