آشکارسازی تغییرات کاربری اراضی طبیعی تالاب شادگان قبل و بعد از وقوع سیلاب با استفاده از تصاویرماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تالاب ها، منابع و مخازن با ارزش بیولوژیکی بالا برای هر کشوری محسوب می شود که خدمات و کارکرد های ویژه ای ایفا می کنند. تالاب شادگان از جمله ناب ترین و با ارزش ترین و بزرگ ترین اکوسیستم کشور ایران بوده، که به دلیل اهمیت ویژه و طبیعت غنی که دارد در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، اما اخیرا به دلیل عوامل مختلف طبیعی و انسانی، این اکوسیستم، در معرض تغییر و تخریب قرار گرفته است. به منظور پایش تغییرات زیست محیطی ناشی از فشار های مختلف برتالاب، سنجش کمی تغییرات پوشش کاربری اراضی احساس می شود. این مطالعه در سال 1398 انجام گرفته است. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه تغییرات پوشش کاربری اراضی درزمان قبل و بعد از وقوع سیل با استفاده از تصاویر ماهواره لندست 8 و پردازش آن ها در محیط نرم افزار ENVI 5.3 وArc GIS 10.5 به کمک روش طبقه بندی نظارت شده در دوره زمانی اسفند 97 و شهریور 98 بود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان از کاهش، 29/16 درصدی سطح پوشش آبی، 72/2 درصدی اراضی خاکی، 39/1 درصدی سطح پوشش گیاهی و افزایش 59/12 درصدی اراضی شور و 81/7 درصدی مساحت پوشش گیاهان بخش آبدار تالاب می باشد. اخیرا جلگه خوزستان از نواحی مهم خشکسالی در ایران بوده است. یکی از عوارض خشکسالی ایجاد لایه نفود ناپذیرخاک متراکم در سطح زمین است که موجب می شود تا نفوذپذیری منطقه در مقابل بارش ها کاهش یابد و درصد بیشتری از آب به صورت رواناب جاری گردد. اگرچه تالاب در زمستان 1397 و بهار 1398 نسبت به سال های قبل در شرایط آبی مطلوبی به سر می برد، اما بدلیل اینکه در سال های گذشته، خشکسالی را سپری نموده است و مخازن و ذخایر نگهداشت منابع تامین آب تالاب نسبت به بلندمدت در شرایط پرآبی نمی باشند، بنابراین همچنان تالاب سیراب از آب نبوده و نیاز هست که مسیولین به این موضوع توجه خاص داشته و موضوع تامین حقابه تالاب را به جد دنبال نمایند، تا از خشکسالی مجدد تالاب و بروز سیلی دوباره جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!