تحلیل عناصر تشکیل دهنده میزان تمایل آبخیزنشینان به مشارکت در طرح های آبخیزداری (مطالعه موردی: حوضه رودخانه بزرگ نائین استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موفقیت یا عدم موفقیت طرح های آبخیزداری را باید در حضور یا عدم حضور مردم جست وجو کرد. با این اوصاف، توجه به نقش مردم در این طرح ها و یافتن راهکارهایی جهت تشویق مشارکت آن ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از این رو، هدف کلی این پژوهش توصیفی- همبستگی تهیه مدل علی عناصر تشکیل دهنده میزان تمایل آبخیزنشینان به مشارکت در طرح های آبخیزداری حوضه رودخانه بزرگ نایین است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل آبخیزنشینان ساکن حوضه رودخانه بزرگ نایین استان اصفهان است (2298=N)، که از این میان، تعداد 476 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب و با توجه به گستردگی جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده و اطلاعات جمع آوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل (انجام رگرسیون گام به گام، انجام تکنیک تحلیل مسیر و تهیه مدل علی عناصر تشکیل دهنده تمایل آبخیزنشینان به مشارکت در طرح های آبخیزداری) قرار گرفت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که عوامل اجتماعی، اقتصادی، ارتباطی و منابع اطلاعاتی و گویه تحصیلات در مجموع 74 درصد از تغییرات میزان تمایل به مشارکت در طرح های آبخیزداری را تبیین می نمایند. همچنین مدل علی عناصر تشکیل دهنده تمایل آبخیزنشینان به مشارکت در طرح های آبخیزداری بیان کننده این موضوع شد که عوامل ذکر شده علاوه بر اثرات مستقیم دارای تاثیرات غیرمستقیم زیادی هم بر روی تمایل به مشارکت آبخیزنشینان هستند. در کل یافته های این پژوهش به تاثیرات کمی سه عامل و یک گویه فردی بر روی مشارکت آبخیزنشینان اشاره می نماید که در قالب یک مدل علی ارایه گردید. بنابراین توجه ویژه به این عوامل باید در دستور کار برنامه‎ ریزان منابع طبیعی قرار بگیرد تا با جذب بیشتر مشارکت آبخیزنشینان موفقیت طرح های آبخیزداری نیز افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!