ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم: مروری بر مفاهیم و روش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اکوسیستم ها، اگر به درستی مدیریت شوند، یک جریان خدماتی مانند تولید کالاها را که برای انسان ها حیاتی است، ارایه می دهند؛ بنابراین ضرورت حفاظت و توسعه ی آن ها به عنوان راه حلی اساسی برای دست یابی به توسعه پایدار و تضمین رفاه نسل ها مطرح است. یکی از مقدمات اصلی توسعه پایدار، درک ارزش سرمایه های طبیعی است و توجه به این امر، اهمیت مفهوم ارزش گذاری را آشکار می سازد. خدمات اکوسیستم به خدمات و محصولات ارایه شده توسط یک اکوسیستم تحت شرایط اکولوژیکی مناسب و یکپارچگی ساختاری و عملکردی برای رفاه انسان اشاره دارد. در واقع ارزش گذاری خدمات اکوسیستم یکی از ابزارهای اصلی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. از اهداف ارزش گذاری منابع طبیعی و محیط زیست که توسط اقتصاددانان صورت می گیرد، می توان به مواردی مثل شناخت و فهم منافع محیط زیستی توسط انسان، کمک به تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان از طریق ارایه ی مسایل محیط زیستی کشور به آن ها و همچنین ارتباط میان سیاست های اقتصادی و درآمدهای طبیعی اشاره کرد. اگر ارزش گذاری خدمات محیط زیستی و منابع طبیعی بر حسب واحدهایی باشد که قابل قیاس با سایر کالاها نباشد، برای انسان ها این تصور به وجود می آید که این خدمات رایگان هستند. در واقع عدم توجه به ارزش این خدمات، در سطح تصمیم گیری ها منجر به اتخاذ سیاست های ناپایدار می شود؛ بنابراین ارزش گذاری اقتصادی منابع طبیعی با مطرح کردن ارزش کمی کالاها و خدمات اکوسیستم، مدیران را در برنامه ریزی حفاظت و بهره برداری پایدار محیط زیست و منابع طبیعی کمک می کند. بر این اساس در این مطالعه ضمن مروری بر مفاهیم و روش های ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم به معرفی چند روش پر کاربرد پرداخته می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!