تحلیل شبکه روابط رسمی و غیررسمی در صنعت ساخت و ساز جهت ارتقاء ایمنی پروژه با رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه ارتباطات میان افراد شاغل در صنعت ساخت و ساز، به ایجاد نوعی پیچیدگی جدید در تعاملات منجر شده است. برای حل مسئله ایمنی علاوه بر لزوم بررسی خود مسیله، کنکاش پیرامون مسایل مرتبط به همان اندازه ضرورت دارد. کارگاه های ساختمانی سیستم های پیچیده ای هستند که منابع انسانی آنها را به وجود آورده و هسته ی آنها، الگوهای گسترده میان روابط رسمی و غیررسمی است. هدف این مقاله ارتقای سطح ایمنی پروژه ها با تکنیک تحلیل شبکه های اجتماعی است. شبکه بندی امکان بررسی و تحلیل ارتباطات میان یک مساله با مسایل مرتبط را میسر می سازد. شناخت صحیح مدیران پروژه های ساختمانی از میزان تاثیر شبکه روابط غیررسمی (ارتباطات قومی، فرهنگی، گویش و...) بر عملکرد روابط رسمی، موجب بهره برداری مناسب از منابع محدود در کارگاه های ساختمانی شده و در نهایت به افزایش بهره وری مدیریت ایمنی کمک می کند. نتایج این پژوهش نشان داد که با مدلسازی ارتباطات افراد بوسیله تکنیک تحلیل شبکه ای ، رابطه های رسمی و غیررسمی موجود مابین افراد شاغل، شناسایی و کشف گردید. و رتبه بندی منابع انسانی با شاخص رفتارهای ایمن انجام گرفت. و با اتخاذ راهبرد مناسب در استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه ای و ترسیم گراف ارتباطی و برقرار کردن ارتباطات موثر بین افراد پروژه، و تجمیع پارامتر مرکزیت و قدرت نفوذ افراد در شبکه روابط رسمی و غیررسمی سطح ایمنی پروژه افزایش یافت. همچنین یافته های پژوهش نشان داده است می توان از شبکه روابط غیررسمی به عنوان نیرویی سازنده برای بهبود عملکرد شبکه روابط رسمی و در نهایت مدیریت موفق ایمنی بهره برداری کرد .

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!