بررسی سینتیک و مدلسازی خشک کردن رزماری (Rosmarinus officinalis L.) با استفاده از مادون قرمز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گیاه رزماری، بوته ای همیشه سبز و معطر از خانواده ی نعناعیان است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و دارویی زیادی است. امروزه جهت افزایش میزان استحصال اسانس و بهبود کیفیت اسانس، ابتدا گیاه مورد نظر خشک شده و سپس اسانس گیری انجام می شود. لذا روش های جدید، برای خشک کردن گیاهان دارای اسانس، مورد مطالعه می باشد. در گذشته در مورد رزماری روش های خشک کردن مختلفی از جمله، هوای داغ، مایکروویو، انجمادی، آفتابی و...، توسط محققین مختلف به کار برده شده و کیفیت اسانس استحصالی و سینتیک انتقال جرم، مورد بررسی قرار گرفته است. اما امروزه خشک کردن با مادون قرمز، برای بسیاری از محصولات کشاورزی مورد توجه قرارگرفته است که این روش در مورد رزماری تاکنون به کار گرفته نشده است. لذا هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر خشک کردن مادون قرمز بر حجم و رنگ و کیفیت اسانس برگ های رزماری و مطالعه سنتیک خشک کردن و همچنین مدل سازی فرآیند خشک کردن مادون قرمز و مقایسه با سایر روش های خشک کردن، بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ابتدا، خواص هندسی برگ های رزماری، توسط میکرومتر میتوتویو اندازه گیری شد. سپس با استفاده از پرتودهی امواج الکترومغناطیس در محدوده ی طیف مادون قرمز (100، 200 و 300 وات)، برگ های تازه چین شده ی گیاه رزماری (Rosmarinus officinalis L.)، خشک شدند و پس از اسانس گیری با روش کلونجر میزان استحصال اسانس و ترکیبات اسانس (با استفاده از گاز کروماتوگرافی جرمی) محاسبه و با توجه به توان تابش امواج مادون قرمز، با استفاده از طرح کاملا تصادفی، مورد مقایسه قرار گرفت. کیفیت رنگ رزماری های خشک شده و اسانس به دست آمده نیز با نرم افزار ایمیج جی، مورد مطالعه قرار گرفت و پارامترهای *L، *a، b*، شاخص کروما، اندیس قهوه ای شدن، اختلاف رنگ کل و زاویه هیو محاسبه و با روش طرح کاملا تصادفی مورد مقایسه قرار گرفت. علاوه بر این با استفاده از داده های مربوط به رطوبت سنجی، منحنی های زمان و روند خشک کردن، رسم و ضرایب نفوذ موثر و میزان انرژی فعال سازی، تعیین گردید.

یافته ها

با توجه به نتایج آنالیز واریانس و مقایسه میانگین دانکن در سطح 5 درصد، مشاهده شد که با افزایش توان لامپ مادون قرمز در فرآیند خشک کردن، پارامترهای L، b، Chroma و BI در رزماری خشک شده، کاهش و پارامترهای ΔE، a* و Hue angel افزایش داشتند. همچنین افزایش توان مادون قرمز اثر معنی داری بر کاهش حجم اسانس تولیدی داشت. در مورد رنگ اسانس نیز مشاهده شد که با افزایش توان لامپ مادون قرمز، پارامترهای *L و a* و Hue angel کاهش و پارامترهای b*، BI و Chroma افزایش داشتند. همچنین مشاهده شد که افزایش توان مادون قرمز در فرآیند خشک کردن رزماری، تاثیر معنی داری بر کاهش میزان ترکیبات فرار موجود در اسانس رزماری دارد. ضرایب نفوذ موثر از 9-10×33/3 تا 8-10×907/1 متغیر بود. انرژی فعال سازی نیز kW/kg 243/30 تعیین شد. با بهره گیری از هشت مدل شناخته شده و با استفاده از نرم افزار متلب2016، مدل سازی رگرسیونی انجام شد و مدل Midilli برای توان های 200 و 300 وات و مدل Verma et al برای توان 100 وات، جهت پیش بینی روند خشک شدن، انتخاب گردیدند.

نتیجه گیری

افزایش توان مادون قرمز طی فرآیند خشک کردن برگ های رزماری، سبب کاهش راندمان اسانس گیری می شود. همچنین افزایش توان مادون قرمز تاثیر مستقیم و معنی داری در کاهش مواد موثره ی موجود در اسانس مانند سینیول و بتاپینن می-گردد. رنگ رزماری خشک شده و اسانس حاصل از آن تحت تاثیر توان تابش مادون قرمز قرارگرفته و با افزایش توان تغییر می کند. افزایش توان تابش مادون قرمز، سبب افزایش ضرایب نفوذ موثر می گردد. مدل های میدیلی و ورما و همکاران بهترین مدل ها، برای پیشگویی رفتار خشک شدن رزماری هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!