پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس سبک های هویت و بهزیستی روان شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انگیزش و رغبت از لحاظ تربیتی نقطه شروع فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهد اما مطلوب بودن یا نبودن آن متاثر از سبک های هویت و بهزیستی روان‌شناختی افراد نیز می باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس سبک های هویت و بهزیستی روان‌شناختی انجام گرفت.

روش

در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 383 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد همدان به روش نمونه گیری در دسترس و از طریق کلاس های مجازی، به صورت آنلاین در پژوهش حاضر شرکت نموده و به پرسش‌نامه های (بهزیستی روان‌شناختی ریف(2002)، پرسش‌نامه سبک های هویتی برزونسکی (2000) و انگیزش تحصیلی والرند(2001) پاسخ دادند که برای به دست آوردن پایایی آن ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن ها به ترتیب در پرسش‌نامه های مذکور 92/0، 82/0 و 87/0 محاسبه گردید. این روش با توجه به محدودیت تردد هنگام جدی شدن خطر کرونا انتخاب شد. در ادامه جهت آزمون فرضیه ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی نظیر؛ میانگین، درصد، آزمون کالموگرف-اسمیرنوف، آزمون رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس در محیط نرم افزار spss استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد؛ مولفه های سبک های هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت تعهد با انگیزش تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین مولفه سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با انگیزش تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های بهزیستی روان‌شناختی با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین یافته ها تصریح نمودند؛ سبک های هویتی و بهزیستی روان‌شناختی قادر به پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان هستند.

نتیجه گیری

بنابراین جهت افزایش میزان بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان می بایست در راستای تقویت نمودن متغیر تنظیم هیجانی اقدام کرده تا بهزیستی روان‌شناختی آن ها نیز افزایش یابد که چنین امری در سایه برنامه ریزی در جهت آموزش و تقویت تنظیم‌هیجانی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در مدارس قبل از ورود به دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!