مقایسه فراوانی ژنهای سازنده بیوفیلم (icaABCD) در سویه های مقاوم به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از انسان و دام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

MRSA که باعث ایجاد عفونت در هر دو گروه انسانی و حیوانی می شود، تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی در سراسر جهان است. اتصال و کلونیزاسیون اولین مرحله برای پاتوژنز استافیلوکوکوس اوریوس می باشند و عفونت های بیوفیلم تاثیر منفی قابل توجهی بر سلامت انسان و دام دارند. استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین می تواند با محیط های مختلف سازگار گشته، باعث بوجود آمدن سویه های مختلف استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین در انسان و حیوان شده و بینشان انتقال یابد. این مطالعه با هدف بررسی تولید بیوفیلم در شرایط in vitro و وجود ژن های icaABCD در جدایه های S. aureus مقاوم به متی سیلین (MRSA) در انسان و بررسی انتقال بیماری بین سویه های انسانی و حیوانی انجام می شود. در مجموع، 39 جدایه انسانی و 35 جدایه دامی با استفاده از روش کنگورد آگار مورد ارزیابی قرار گرفتند. حضور ژن های mecA و icaABCDR توسط PCR بررسی شده و در نهایت، محصولات PCR توسط الکتروفورز با ژل آگارز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصله نشانگر این است که فراوانی ژن mecA در جدایه های انسان و حیوان به ترتیب 64.1 و 36.1 درصد بوده و در جدایه های انسانی بین mecA و icaAD رابطه معنی داری وجود داشت. علاوه بر این، ارتباط معناداری بین icaA و ریفامپیسین و همچنین بین icaC و کلرامفنیکل و پنی سیلین در جدایه های انسانی یافت شد. در جدایه های دامی نیز، رابطه معنی داری بین mecA و تریمتوپریم و همچنین بین icaR و ریفامپیسین وجود داشت. نتیجه گیری شد که همه ژن های اپرون ica در تولید بیوفیلم نقش دارند، ولی ژن های icaA و icaD در استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین با mecA همراهی بیشتری داشتند. همچنین سویه های حیوانی و انسانی می توانند در انتقال بیماری نقش داشته باشند، اما این نتیجه گیری باید با احتیاط بیشتری بیان شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1655 تا 1663
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!