بررسی اثرات کشندگی حشره کش اسپیروتترامات، روغن سیتووت و مخلوط آن ها علیه آفت سفید بالک (Bemisia tabaci) روی گوجه فرنگی در شرایط گلخانه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گوجه فرنگی نقش مهمی در اقتصاد گلخانه داران دارد. سفیدبالک (Bemisia tabaci Gennadius.) یکی از مهمترین آفات محصولات گلخانه ای کشور است که از آفات کلیدی گوجه فرنگی نیز به شمار می رود. یکی از متداول ترین روش های کنترل این آفت، استفاده از آفت کش ها می باشد ولی عوامل زیستی مختلف مانند دامنه وسیع میزبانی، چند نسلی بودن، نرخ بالای تولیدمثل، توانایی انتقال ویروس های گیاهی و گسترش مقاومت به حشره کش ها باعث مشکلاتی در مدیریت این آفت شده است. بنابراین استفاده از حشره کش های جدید جهت کنترل این آفت ضروری به نظر می رسد. در این پژوهش حساسیت مراحل مختلف زیستی سفیدبالک جالیز Bemisia tabaci نسبت به اسپیروتترامات، روغن سیتووت و مخلوط آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. از روغن سیتووت و اسپیروتترامات در پنج غلظت و شاهد استفاده شد. مقدار LC50 حشره کش اسپیروتترامات برای حشره ی بالغ، تخم، مراحل نابالغ به ترتیب 53/5، 10/60 و46/1 پی‏پی‏ام تعیین گردید. LC50 روغن سیتووت برای حشره ی بالغ، تخم، مراحل نابالغ به ترتیب 1743، 62/977 و 36/728 پی‏پی‏ام برآورد شد. اسپیروتترامات و روغن سیتووت اثر بیشتری روی مراحل نابالغ نسبت به سایر مراحل داشتند. به منظور ارزیابی نقش سینرژیستی روغن سیتووت LC25 اسپیروتترامات در هر مرحله زیستی باLC25 روغن سیتووت مخلوط گردید که در نتیجه میزان تلفات در حشره‏ بالغ، تخم و مراحل نابالغ به ترتیب 77/54، 55/61 و 65/68 درصد به دست آمد و مشخص گردید روغن سیتووت اثر اسپیروتترامات را تشدید می‏کند. با توجه به قیمت کمتر روغن سیتووت نسبت به اسپیروتترامات، تاثیر افزایشی آن بر حشره کش و همچنین سازگاری بیشتر این روغن با محیط زیست، استفاده از مخلوط آن ها برای کنترل این آفت قابل توصیه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!