مقایسه تاثیر چند حشره کش در جهت کنترل سپردار سفید توت،Pseudaulacaspis pentagona ، روی درختان هلو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سپردار سفید توت، Pseudaulacaspis pentagona، یکی از آفات مهم درختان میوه هسته دار و دانه دار در استان های شمالی کشور است. کارآیی چند حشره کش سنتزی و زیست سازگار روی شپشک سفید توت در یک باغ هلو در روستای شیرنگ علیا از توابع بخش کمالان در شهرستان علی آباد کتول مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش ها در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 17 تیمار و چهار تکرار انجام شد. تیمارهای این آزمایش شامل: پیریپروکسیفن 1 و 2 میلی لیتر در هزار ، کلرپایریفوس  4 و 8 میلی لیتر در هزار ، تیاکلوپرید  6/0 و 2/1 میلی لیتر در هزار ، اسپیروتترامات و 2 میلی لیتر در هزار ، فلوپیرادیفورون (SL, 20%) 1 و 2 میلی لیتر در هزار ، پالیزین (SL) 3 و 5/1 میلی لیتر در هزار، تنداکسیر (EC) 4 و 8 میلی لیتر در هزار ، سیترال (EC) 1 و 2 میلی لیتر در هزار و شاهد می باشد. نمونه برداری برای آزمایش یک روز قبل از سم پاشی (دهه سوم فرودین ماه)، نسل اول و دوم آفت (به ترتیب نیمه اردیبهشت و اوایل تیر ماه) بعد از سم پاشی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با روش  Glm و مقایسه میانگین ها با روش دانکن با استفاده از نرم افزار SAS انجام شد. بیش‎ ترین درصد کارآیی بین حشره کش های مورد استفاده در نسل اول، در هنگام استفاده از حشره کش اسپیروتترامات یک در هزار مشاهده شد. همچنین در نسل دوم، نیز بیش‎ ترین کارآیی از حشره کش ها اسپیروتترامات یک در هزار و کلرپایریفوس چهار در هزار  به دست آمد. از بین حشره کش های زیست سازگار پالیزین 5/1 در هزار و تند اکسیر 8 در هزار کارآیی بالایی از خود نشان دادند. بر اساس نتایج این آزمایش، حشره کش های جدید نظیر اسپیروتترامات می توانند جایگزین مناسبی برای کلرپایریفوس باشند. حشره کش های زیست سازگار نیز در از بین بردن سپردار سفید توت عملکرد مناسبی داشتند و از این حشره کش ها نیز می توان بدون آسیب به حشرات مفید و محیط زیست برای مبارزه با شپشک سفید توت استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!