مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه- بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برتری طرفی یکی از شاخص های تحول طبیعی مغز است. ارتباط بین برتری طرفی و اختلال نقص توجه_ بیش فعالی کانون توجه برخی مطالعات قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برتری طرفی در دانش آموزان با و بدون اختلال نقص توجه_ بیش فعالی انجام شد.

مواد و روش ها

جامعه آماری پژوهش از بین 130 دانش آموز (57 دختر و 73پسر) 6 تا 12 ساله شهر تهران، ایران انتخاب شد. و با غربالگری اولیه توسط معلم، دانش آموزان مشکوک انتخاب و به وسیله مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین و فرم معلم (1999) و مصاحبه بالینی براساس ملاک های ویرایش پنجم DSM، 65 نفر با اختلال نقص توجه- بیش فعالی انتخاب شدند. همچنین 65 دانش آموز عادی از همان پایه و مدارس به صورت تصادفی در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها در 4 گروه بهنجار، با نقص توجه، با بیش فعالی و با نوع ترکیبی نقص توجه و بیش فعالی قرارگرفته و برتری طرفی آن ها با پرسشنامه های دست برتری ادینبورگ (1970) و چاپمن (1987)، پابرتری واترلو (1998) و چشم برتری توسط چند آزمایش بررسی شد.

یافته ها

تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو حاکی از آن بود که بین گروه نقص توجه/ بیش فعالی و عادی در هر سه مولفه دست، چشم و پا برتری، تفاوت معناداری مشاهده شد. به علاوه بین گروه نقص توجه و عادی و همچنین بین گروه بیش فعال و عادی در مولفه‎ های دست و چشم برتری تفاوت معنی دار مشاهده گردید، اما در مولفه پا برتری این تفاوت معنی دار نبود.

نتیجه گیری

از تحلیل یافته های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بین برتری طرفی در دانش آموزان با اختلال نقص توجه_ بیش فعالی و همسالان عادی آن ها تفاوت معنی داری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!