اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از شایع ترین اختلال های رفتاری مخرب است. امروزه روش های غیرتهاجمی مانند تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز برای کنترل و بهبود نشانه های اختلالات جایگاه ویژه ای یافته اند و ممکن است مزایایی نسبت به درمان های دارویی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد.

مواد و روش ها

طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه پسران 11-8 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال 99-1398 بود. از بین کل جامعه هدف به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 30 نفر دانش آموز دارای اختلال نافرمانی مقابله ای با استفاده از پرسشنامه درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (هومرسن و همکاران، 2006)، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند، سپس مقیاس همدلی گریفت (بریانت ، 1982) و پرسشنامه قضاوت اخلاقی (سینها و وارما، 1998) توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز به طور قابل توجهی همدلی و قضاوت اخلاقی را نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید.

نتیجه گیری

این مطالعه حاکی از آن است که روانشناسان و درمانگران می توانند از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز در کنار سایر درمان ها برای بهبود همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!