مکان یابی پتانسیل جمع آوری آب باران با استفاده از مدل سازی عامل مبنای مکانی (مطالعه موردی: پردیس دانشگاه حکیم سبزواری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین و ضروری ترین مراحل به کارگیری سیستم های جمع آوری آب باران، مکان یابی و شناسایی مکان های مناسب برای اجرای این تکنولوژی است. با توجه به اینکه بهره گیری از سیستم های عامل مبنای مکانی به سرعت در حال گسترش است و فناوری مربوط به سیستم های مبتنی بر عامل به یک زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی رو به رشد تبدیل شده است، هدف از پژوهش حاضر تدوین چارچوبی جهت مکان یابی عرصه های دارای پتانسیل استحصال جمع آوری آب باران در محدوده ی پردیس دانشگاه حکیم سبزواری می باشد تا ابزار مناسبی را برای پشتیبانی تصمیم گیری مدیران و متولیان بهره برداری و مدیریت منابع آب محلی فراهم نماید. در نتیجه در این مطالعه محیط شبیه سازی با نرم افزار NetLogo به عنوان ابزاری برای ایجاد مدل های عامل مبنای مکانی بررسی و پس از ساخت نقشه های مربوط به هر شاخص در محیط ArcGIS آنالیزهای مربوط به تصمیم گیری عامل ها در قالب توابع موجود انجام و در نهایت اقدام به ارزیابی مکانی جمع آوری آب باران در منطقه ی مورد مطالعه گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که با استفاده از مدل سازی عامل مبنا می توان عرصه های مستعد برای جمع آوری آب باران را با شبیه سازی شرایط بارندگی، شناسایی و اقدام به ارزیابی مکانی جمع آوری آب باران نمود. همچنین نتایج نشان داد اراضی بایر و بدون ساخت و ساز، فضای خالی مناسب، قرارگیری در مسیر رواناب های جریان یافته و کاهش قابل ملاحضه سرعت جریان آب در جنوب غرب دانشگاه به دلیل کاهش شیب از عوامل اصلی مکان های مناسب برای جمع آوری آب باران بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2418262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!