چارچوب خط مشی مالکیت فکری در پروژه های تحقیق و توسعه مشارکتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گسترش مشارکت های پژوهشی میان صنعت، دولت و دانشگاه، به دلیل وجود مشارکت کنندگانی با ماهیت، منافع و انگیزه های متنوع، موجب بروز چالش هایی در حوزه مالکیت فکری شده است. بویژه زمانی که از منابع مالی دولتی استفاده شود، وجود چارچوبی برای خط مشی مالکیت فکری از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده، چارچوبی برای خط مشی مالکیت فکری در پروژه های تحقیق و توسعه مشارکتی، ارایه شود. برای این منظور، به بررسی منابع علمی مرتبط و مصاحبه با خبرگان دارای دانش و تجربه کافی، تا حصول اشباع نظری پرداخته و چارچوب مورد نظر استخراج شد. چارچوب ارایه شده دارای چهار بعد اصلی "عوامل زمینه ای"، "اهداف و پیامدهای مورد انتظار"، "فرآیند" و "محتوای خط مشی" ،13 مولفه و 42 جزء است. بر اساس نتایج حاصل شده، برای اتخاذ خط مشی مناسب دارایی های فکری پژوهش های مشارکتی، باید ویژگی ها و شرایط پروژه و ذینفعان آن -به عنوان عوامل زمینه ای- و پیامدهای مورد انتظار در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، مورد بررسی دقیق قرارگیرند. با توجه به ویژگی ها و ماهیت پروژه و ذینفعان آن، پیامدهای متفاوتی از خط مشی مالکیت فکری انتظار می رود. همچنین تدوین، اجرا و ارزیابی این خط مشی، تحت تاثیر عوامل زمینه ای و پیامدهای مورد انتظار آن قرار داشته و می توانند بر محتوای خط مشی نیز تاثیر بگذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!