ارزیابی مسائل روستایی، ریشه ها و پیامدهای آن با روش ارزیابی مشارکتی روستایی (مورد مطالعه: دهستان گچی شهرستان ملکشاهی ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش شناسایی مشکلات و مسایل روستاهای دهستان گچی از نظرگاه روستاییان، آگاهی از نگرش آنها نسبت به ریشه و علت مشکلات مبتلابه خود و همچنین پیامدهای احتمالی این مشکلات در حیات اجتماعی حوزه مورد مطالعه است. برای تحقق این هدف از روش کیفی و به طور خاص از جلسات کانونی، مصاحبه نیمه ساخت یافته و مشاهده استفاده شده است. میدان پژوهش شامل روستاهای دهستان گچی است. برای تحلیل داده های گردآوری شده از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که کمبود چراگاه و تخریب مراتع، کمبود علوفه، کمبود شدید آب شرب و آب دام، بیکاری، تخصص و مهارت پایین، نامناسب بودن راه های ارتباطی بین روستاها و مرکز شهرستان، نامناسب بودن راه های بین مزارع، فقدان امکانات خدماتی و پوشش پایین تلفن همراه و اینترنت،  عدم ارایه خدمات بهداشت و سلامت از عمده ترین مشکلات شناسایی شده در روستاهای دهستان گچی است. ریشه بسیاری از این مشکلات در مواردی مانند فقدان زیرساخت های آموزشی، رفاهی و خدماتی، نبود زیرساخت های بهداشتی، کمبود نیروی انسانی ماهر درمانی برای ارایه خدمات بهداشتی، خشکسالی و خشک شدن چشمه ها، کم توجهی مسیولین، دور افتادگی و عدم دسترسی به روستاها، ... نهفته است. فقر،  فرسایش خاک و پایین آمدن کیفیت زمین های کشاورزی، تشدید بی سوادی، مهاجرت به شهر، گسترش دزدی، نزاع بین فردی و اختلافات طایفه ای، سست شدن بندهای خانوادگی، فشار روانی و استرس، پرخاشگری و افزایش خشونت و... از مهم ترین پیامدهای مشکلات موجود است که باعث تشدید آسیب های اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و روانی در دهستان گچی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
639 تا 666
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!