تدوین الگوی ساختاری مثلث سازی در خانواده و گرایش به روابط فرازناشویی با واسطه گری تمایزیافتگی خود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش های بسیاری به شیوه مدیریت هیجانات همسران بر کیفیت تعاملات آینده آنان تاکید دارد. یکی از شیوه های ناکارآمد مدیریت هیجانات مثلث سازی در خانواده است که تمایزیافتگی خود را کاهش داده و موجب افزایش هیجان پذیری و همجوشی می شود. از آنجا که ارتباط این متغیرها در یک مدل ساختاری مورد مطالعه قرار نگرفته است، هدف از این پژوهش تدوین الگوی ساختاری مثلث سازی در خانواده و گرایش به روابط فرازناشویی با واسطه گری تمایزیافتگی بود.

روش کار

این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل افراد متاهل شهر تهران در سال 1399 و نمونه شامل 349 فرد بودکه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس مثلث سازی یوسفی و بهرامی (1394)، مقیاس تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر (1998) و مقیاس خیانت مارک واتلی (2006) بود. به منظور بررسی روابط میان متغیرها از روش معادلات ساختاری، آزمون همبستگی و بوت استرپ استفاده شد.

یافته ها

 ارزیابی مدل فرضی پژوهش نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازه گیری، برازش دارد (96/0CFI=، 96/0 IFI=، 077/0RMSEA=). نتایج نشان داد که مثلث سازی به صورت غیر مستقیم از طریق تمایزیافتگی خود بر روابط فرازناشویی تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که مثلث سازی رابطه مستقیم با روابط فرازناشویی (07/0) ندارد و تمایزیافتگی در ارتباط بین مثلث سازی و روابط فرازناشویی نقش واسطه ای دارد.

نتیجه گیری

 مثلث سازی در خانواده و به دنبال آن سطح پایین تمایزیافتگی در افراد احتمالا منجر به روابط فرازناشویی می شود. تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است تا با آموزش های لازم کیفیت روابط زوج و مدیریت هیجانات بهبود یافته و از بروز روابط فرازناشویی پیشگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!