اثر اسموپرایمینگ و محلول پاشی عنصر روی بر اجزای عملکرد و موسیلاژ گل در گیاه دارویی ختمی ‏‏(‏Althaea officinalis L.‎‏)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه ختمی در طب سنتی ایران و صنایع دارویی برای بیماری های مختلف، از جمله مشکلات گوارشی، سوزش پوست و سرفه استفاده می شود. عنصر روی نقش مهمی در فعالیت های متابولیک گیاهان داشته و می تواند بر کمیت و کیفیت گیاهان دارویی اثر بگذارد. اسموپرایمینگ بذر می تواند به افزایش جوانه زنی، خروج از خاک، استقرار و رشد گیاهان در شرایط مزرعه کمک نماید. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی اتجام شد. عامل اول اسموپرایمینگ بذر با پلی‏اتیلن‏گلایکول 6000  در چهار سطح (عدم کاربرد، منفی سه، منفی شش و منفی نه بار) و عامل دوم محلول پاشی روی از منبع سولفات روی در چهار سطح  (عدم کاربرد، یک، دو و سه گرم در لیتر) بود. اسموپرایمینگ بر وزن خشک گل و عملکرد موسیلاژ و محلول پاشی روی بر وزن خشک گل، شاخص برداشت گل، تعداد دانه در میوه و عملکرد موسیلاژ اثر معنی دار داشتند. برهمکنش اسمو پرایمینگ و محلول پاشی عنصر روی بر صفات تعداد گل و میوه در بوته، وزن خشک میوه، عملکرد دانه و درصد موسیلاژ معنی دار گردید. محلول پاشی دو گرم در لیتر روی عملکرد موسیلاژ و وزن خشک گل را به ترتیب 46 و 57 درصد نسبت به عدم کاربرد افزایش داد. بالاترین درصد موسیلاژ از عدم کاربرد تیمارها به دست آمد. به طور کلی در این آزمایش بیشترین عملکرد گل و موسیلاژ از سطوح میانه تیمارها (دو گرم در لیترسولفات روی و اسموپرایمینگ منفی شش بار) حاصل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
877 تا 887
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!