عوامل ابتلاء سلاطین و امراء مسلمان به بیماری استسقاء

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به‌نظر می‌رسد علل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان از نحوه تعامل با طبیعت، سبک زندگی و عادات غذایی ریشه‌یابی کرد. به همین جهت، با شناسایی بیماری‏های سلاطین و امرای مسلمان نیز می‌توان تا حد زیادی با سبک زندگی آنان آشنا شد. از این رو استسقاء بیماری است که با سبک زندگی و عادات نادرست غذایی ارتباط دارد؛ بنابراین پرسش پیش روی پژوهش حاضر این است که علاوه بر افراط بر طعام و عادات غذایی نادرست، چه عوامل دیگری در ابتلای سلاطین و امراء به استسقاء موثر بوده است. برای پاسخ به این مسیله، جمع‌آوری داده‌های بیشتر با تکیه بر استنادات تاریخی انجام گرفته است.

مواد و روش‌ها:

مطالعه میان‌رشته‌ای (طبی/تاریخی) حاضر، پژوهشی کتابخانه‌ای است که با روش تحلیلی/توصیفی انجام شده است. در این مطالعه نرم‌افزار جامع نور (کتابخانه معتبر جامع طب سنتی)، کتابخانه ایران اسلامی و نورالسیره مورد استفاده قرار گرفت. این سه بانک اطلاعاتی امکان جست‌وجو در بیش از چندین هزار عنوان کتاب و رساله طبی و تاریخی را فراهم ‌‌آورد.

یافته‌ها:

علاوه بر افراط در طعام، افراط در مسکرات و مخدرات و رنج طاقت‌فرسای جنگ‌ها از جمله عوامل یافت‌شده در گزارش‌های تاریخی است که باعث ابتلای سلاطین، امراء و فرماندهان به استسقاء شده است.

نتیجه‌گیری:

با وجود اینکه بعضی از سلاطین و امراء به‌واسطه افراط در طعام، افراط در مسکرات و مخدرات و حتی رنج طاقت‌فرسای جنگ‌ها در معرض ابتلا به استسقاء قرار گرفته‌اند، اما ابتلا به استسقاء منحصر بر خواص و عوامل مذکور نبوده است؛ به‌طوری‏که عموم مردم و حتی اطبا و عالمان نیز به‌واسطه بیماری‌های مادرزادی یا عادات نادرست غذایی به استسقاء مبتلا می‌شدند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
253
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!