خواب و اثرات آن بر سلامتی از دیدگاه طب ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در منابع طب ایرانی، خواب از اولویت‏های مهم در حفظ سلامتی و درمان بیماری‌هاست. از دیدگاه طب نوین نیز هرگونه اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن سبب دگرگونی در نوسانات طبیعی سیستم اندوکرین خواهد شد. این مطالعه به مشخصات یک خواب خوب و تاثیر آن بر پیشگیری از بروز بیماری‌ها از نگاه طب سنتی و طب مدرن پرداخته است.

مواد و روش‏ها:

در این مطالعه که یک بررسی مروری است، منابع مهم طب ایرانی مانند قانون که در دانشکده‌های طب ایرانی نیز تدریس می‌شوند و همچنین نرم‌افزار نور و پایگاه‏های اطلاعاتی الکترونیک چون Google Scholar, SID, PubMed مورد مطالعه قرار گرفتند.

یافته‏ ها:

خواب یکی از شش اصل مهم حفظ سلامتی از دیدگاه طب ایرانی است که در منابع این مکتب به جزیی‏ترین اصول خواب مناسب برای افراد مختلف پرداخته شده است؛ مثلا کودکان بیشتر از جوانان و زنان بیشتر از مردان به خواب نیاز دارند و نیز در تابستان بیشتر از زمستان نیاز به خوابیدن است. همچنین به تاثیرات خواب کم و بدموقع نیز اشاره شده است. امروزه نیز در دنیا مطالعات ارزشمندی انجام شده که ارتباط بین مشکلات خواب با بیماری‏های مختلف جسمی و روحی چون فشار خون، مشکلات کلیوی، اضطراب و افسردگی و حتی ناباروری را نشان می‏دهد.

نتیجه‌گیری:

با بررسی دستاوردهای طبی جدید در زمینه خواب و نیز اطلاعات طب ایرانی می‌توان ارتباطی بسیار نزدیک بین این دو دیدگاه پیدا کرد. هر دو توجه ویژه‌ای به زمان‌بندی خواب دارند و نیز مقدار خواب هر فرد را با توجه به تفاوت‌های فردی متفاوت می‌دانند و قایل به اثر خواب بر بهبود ترمیم فیزیکی و روان‌شناختی انسان هستند. هرچند در بعضی موارد چون خصوصیات خواب مناسب، طب سنتی دقیق‌تر بحث می‌کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!