بررسی قابلیت هضم ظاهری منیزیم در ارتباط با وزن بدن، نرخ رشد و آنزیم فیتاز در جوجه های گوشتی نرلاین B آرین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور بررسی ارتباط بین قابلیت هضم ماده معدنی منیزیم با وزن بدن، مصرف خوراک و آنزیم فیتاز با 120 قطعه جوجه گوشتی نر لاین B آرین پرورش یافته به صورت انفرادی انجام شد. به پرند گان دو جیره استاندارد و جیره مکمل شده با یک گرم آنزیم فیتاز (FTU/Kg500) اختصاص داده شد. خوراک مصرفی روزانه، افزایش وزن هفتگی، ضریب تبدیل غذایی در دوره پرورش و قابلیت هضم منیزیم در بازه 28 تا 30 روزگی اندازه گیری شدند. با استفاده از مدل گامپرتز، نرخ رشد، وزن اولیه و حداکثر ظرفیت رشد بررسی شد. نرخ رشد و حداکثر ظرفیت رشد در گروه مصرف کننده آنزیم فیتاز بیش تر بود (05/0<P). افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی تحت تاثیر جیره های مکمل شده آنزیم فیتاز بهبود یافت (05/0<P). قابلیت هضم منیزیم در جیره های آنزیم فیتاز نسبت به جیره های پایه استاندارد بیش تر بود (05/0<P). میزان نرخ رشد مدل سازی شده بر قابلیت هضم منیزیم تاثیرگذار بود، به طوری که قابلیت هضم منیزیم در پرند گان با نرخ رشد بالاتر (ظرفیت رشدی سریع تر)، بیش تر بود (05/0<P). همبستگی بین قابلیت هضم منیزیم و افزایش وزن بدن مثبت بود و با افزایش هضم منیزیم، افزایش وزن بهبود یافت (05/0<P). براساس نتایج حاصل، پرند گان با پتانسیل رشد بالاتر، توانایی بیش تری در هضم منیزیم دارند و این قابلیت هضم در اثر استفاده از آنزیم فیتاز بیش تر می شود. بنابراین می توان در برنامه های اصلاح نژاد جوجه های آرین توجه بیش تری به ارتباط بین استفاده از ماده معدنی منیزیم و پارامتر نرخ رشد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!