تبیین رابطه بین ویژگی های حسابرسی داخلی با اثربخشی کنترل های داخلی در خصوص عملیات و انطباق با قوانین و مقررات در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ویژگی های مناسب حسابرسی داخلی، می تواند با کمک به مدیریت شرکت ها در راستای بهبود استقرار سیستم کنترل های داخلی، نظارت کیفی شرکت را تضمین نماید. در همین راستا استقرار یک نظام کنترل داخلی مفید بر اساس اثربخشی و کارآمدی عملیات، قابلیت اطمینان گزارشگری و انطباق با قوانین و مقررات کاربردی، می تواند به مدیریت در راستای دست یابی به اهداف سازمانی یاری رساند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تبیین وجود رابطه بین ویژگی های حسابرسی داخلی با اثربخشی کنترل داخلی بر روی عملیات و انطباق با قوانین و مقررات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به منظور دست یابی به هدف پژوهش، 128 شرکت برای دوره زمانی بین سال های 1392 تا 1398،  به عنوان نمونه انتخاب گردیده و برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از رگرسیون لجستیک استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ های پژوهش نشان دهنده وجود رابطه ی معنی دار و منفی بین ویژگی های حسابرس داخلی با  ضعف های کنترل داخلی در موارد نقص در عملیات و انطباق(عدم رعایت قوانین و مقررات) بوده و در نهایت نشان دهنده وجود رابطه معنی دار و مستقیم(مثبت) با اثربخشی سیستم کنترل های داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!