مقایسه ی تاثیر ترکیب دیمن هیدرینات- متوکلوپرامید، دیمن هیدرینات- اندانسترون و دیمن هیدرینات به تنهایی بر تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کاتاراکت تحت بی حسی موضعی و آرام بخشی وریدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این مطالعه، مقایسه ی تاثیر ترکیب دیمن هیدرینات- متوکلوپرامید، دیمن هیدرینات- اندانسترون و دیمن هیدرینات به تنهایی در پیشگیری از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کاتاراکت تحت بی حسی موضعی و آرام بخشی وریدی بود.

روش ها:

در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی، 160 بیمار تحت عمل جراحی کاتاراکت در چهار گروه 40 نفره توزیع شدند. 30 دقیقه قبل از القای بیهوشی برای گروه اول (D-M) mg/kg 1/0 متوکلوپرامید + mg/kg 5/0 دیمن هیدرینات، گروه دوم (D-O) mg/kg 4/0 اندانسترون + mg/kg 5/0 دیمن هیدرینات، در گروه سوم (D)، mg/kg 5/0 دیمن هیدرینات و در گروه چهارم (C) 2 سی سی آب مقطر تجویز شد و بروز و شدت تهوع و استفراغ در ریکاوری و 2 و 4 ساعت بعد عمل و در زمان ترخیص بررسی و بین گروه ها مقایسه گردید.

یافته ها:

بروز تهوع در ریکاوری در چهار گروه D-M، D-O، D و C به ترتیب 2/13، 8/10، 2/22 و 1/36 درصد بوده و اختلاف بین گروه ها معنی دار بود (015/0 = P). در دو ساعت بعد از عمل، بروز تهوع در چهار گروه مذکور به ترتیب 8/10، 3/5، 2/22 و 9/27 درصد بود (035/0 = P). بروز استفراغ در ریکاوری نیز بین چهار گروه به ترتیب 2/16، 9/7، 7/16 و 3/33 درصد بود (039/0 = P). شدت تهوع در ریکاوری نیز بین گروه ها متفاوت بود و گروه دیمن هیدرینات-اندانسترون، شدت تهوع پایین تری داشتند. شدت درد در زمان ترخیص در گروه دریافت کننده ی متوکلوپرامید کمتر بود.

نتیجه گیری:

ترکیب دارویی دیمن هیدرینات- اندانسترون نسبت به ترکیب دیمن هیدرینات- متوکلوپرامید و دیمن هیدرینات تنها، باعث کاهش بیشتر تهوع و استفراغ بعد عمل جراحی کاتاراکت شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!