طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مراقبت حرفه ای اعضای هییت علمی دانشگاه ها در توسعه منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هییت علمی دانشگاه ها انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) و شیوه گردآوری داده ها در بخش کیفی نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی بود و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران و کارشناسان دانشگاه شهید چمران بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند 17 نفر انتخاب شدند و روش دلفی اجرا شد. در بخش کمی از 605 نفر جامعه آماری، شامل اعضای هییت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با شیوه تصادفی متناسب با حجم، 235 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی چک لیست روش دلفی و در بخش کمی پرسشنامه مبتنی بر خروجی دلفی بود. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. بر پایه یافته ها در سه دور انجام شده دلفی، 82 شاخص شناسایی شد که در قالب 25 مولفه بود که در میان آنها بالندگی آموزشی، بالندگی تحقیقات علمی، انتظام بخشی اخلاقی، هدایتگری تخصصی، توسعه برنامه های فرهنگی و سرزندگی رفاهی بالاترین ضریب تاثیر را داشتند؛ همچنین 6 بعد شامل آموزش، پژوهش، اخلاق، اداری، فرهنگی و حمایتی ارزیابی شدند. بر اساس یافته ها، مراقبت حرفه ای در 6 بعد شناسایی شده و در خصوص 25 مولفه موثر بر مراقبت حرفه ای از اعضای هییت علمی با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 میان خبرگان اتفاق نظر حاصل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمام ابعاد و مولفه های مراقبت شغلی دارای بار عاملی بالاتر از 5/0 هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!