تعیین عامل های موثر و ارزیابی حساسیت به زمین‏ لغزش با روش‏ های جنگل تصادفی و شبکه ‎ی عصبی مصنوعی در منطقه ی دوآب صمصامی استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمین‏ لغزش از جمله خطرهای زمین‏شناسی است که امروزه روش‏های داده‏ کاوی مبتنی بر یادگیری ماشین برای مدل‏سازی و پیش ‏بینی آن توسعه داده شده است. هدف های این پژوهش اولویت بندی عامل های موثر، پهنه‏بندی و پیش‏بینی حساسیت به رخ داد زمین‏لغزش با مدل‏های شبکه ی عصبی مصنوعی و جنگل تصادفی، و معرفی مناسب‏ترین آن‏ها در منطقه ی دوآب صمصامی استان چهارمحال و بختیاری است. برای پهنه ‏بندی و مدل‏سازی از 15 عامل زمین‏ شناسی، ریخت شناسی، آب شناسی، انسان‏ساخت (متغیرهای مستقل) و 174 رخ داد زمین‏لغزش شناسایی و ثبت شده (متغیر وابسته) بهره گیری شد. رخ دادهای زمین‏لغزش به دو دسته ی داده ی آموزشی (70%) و آزمایشی (30 %) برای مدل‏سازی و اعتبارسنجی به شکل تصادفی تقسیم شد. ارتباط میان عامل های موثر و رخ دادهای لغزشی با نسبت فراوانی کمی و وزن‏دار شد. برای کاهش اثر هم‏پوشانی اطلاعاتی عامل های موثر، با تحلیل وایازی چندمتغیره ی خطی، استقلال داده‏ها آزموده شد. برای مدل‏سازی و پهنه‏بندی حساسیت زمین ‏لغزش، مدل‏های جنگل تصادفی و شبکه ی عصبی مصنوعی برازش و توسعه داده شد. نقشه ‏های پهنه ‏بندی حساسیت به دست آمده از برازش دو مدل با شاخص‏های نسبت فراوانی-سطح سلول هسته، نرخ توفیق، و سطح زیر منحنی ویژگی عمل کرد گیرنده (AUC-ROC) ارزیابی، اعتبارسنجی و مقایسه کرده شد. نتیجه های بررسی عامل های موثر در هر دو مدل نشان داد که عامل های سنگ‏ شناسی، کاربری و وجه شیب تاثیر بسزایی در رخ داد زمین‏ لغزش‏ها دارند و بخش زیادی (بیش از 82%) از زمین‏لغزش‏ها در رده های حساسیت خیلی‏زیاد و زیاد قرار می گیرند. نتیجه ارزیابی طبقه ‏بندی و اعتبارسنجی مدل‏ها نشان داد که دقت و کارآمدی مدل جنگل تصادفی (0/919=AUC-ROC) در پیش‏بینی رخ داد زمین‏ لغزش‏ها بیش تر از شبکه ی عصبی مصنوعی (0/845=AUC-ROC) است. نتیجه های این پژوهش ممکن است برای بهره گیری دستگاه های اجرایی در مدیریت و برنامه ریزی کردن طرح های توسعه یی و اجرایی عمرانی، توسعه ی شهری، و روستایی، برآورد دقیق تر در مدل های فرسایش و رسوب در آبخیزها، حفاظت خاک و عرصه های منابع طبیعی کشور سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!