آنتی بادی نماها: منشاء، تولید و کاربردها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه رویکرد بسیاری از محققین بیولوژی و بیوتکنولوژی تلاش برای جایگزینی مولکول های تکامل یافته طبیعی با مولکول نماهای ساخته دست بشر است تا از این طریق بتوانند در چالش عبور از محدودیت های حاصل از تکامل طبیعی، بتوانند از کل تنوع بالقوه بهره برداری نموده و به مولکول های جایگزین دست یابند. این مولکول ها که عموما مولکول های مایمتیک نامیده می شوند به لحاظ منشا و ساختار متفاوت از انواع طبیعی بوده، ولی می توانند از ظرفیت های کاملا مشابه با مولکول های طبیعی برخوردار باشند. تاکنون کاربردهای متنوع آنتی بادی نما ها در تحقیقات، تشخیص و درمان به طور گسترده توسعه یافته و مزایا و معایب آن ها روشن شده است. برخورداری از اندازه کوچک، حذف تغییرات بعد از ترجمه، افزایش تمایل اتصال لیگاندی، افزایش پایداری دمایی، فعالیت در دامنه pH گسترده و فقدان پیوند دی سولفیدی ساختاری و... از ملاحظات اساسی در معرفی مجموعه آنتی بادی نماها می باشد. از آنجایی که داربست اولیه این مولکول ها، دمین های شناخته شده از پروتیین های انسانی بوده مبرا از واکنش ایمنولوژیک می باشند. تاکنون آنتی بادی نماهای معرفی شده شامل دارپین ها، اویمرها، پپتیدهای آپتامری یا افیمرها، اتریمرها، افی بادی ها، ادنکتین ها، آنتی کالین ها، دمین های کونیتز، ناتین ها و فینومرها هستند که جهت مکان یابی و تصویربرداری in vivo، تشخیص مولکولی در نمونه های زیستی، درمان سرطان و بیماری های التهابی و دارو رسانی طراحی و تولید شده اند. در این مقاله ابتدا به معرفی اولیه، پایه و اساس و کاربردهای آنتی بادی نماها پرداخته و سپس منشا و طرز ساخت و کاربردهای تخصصی به همراه محدودیت های احتمالی و چشم انداز آینده آن ها به تفکیک بحث خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!