مطالعه جهش های ژن B4GALNT2 (FecL) با روش تجزیه نقطه ذوب با وضوح بالا (HRM) در گوسفند زندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از معیار های مهم بررسی توان تولیدمثل، تعداد نتاج متولد شده در هر زایمان می باشد. با توجه به تاثیر این صفت در سودمندی گله ها، بهبود ژنتیکی آن به کمک فناوری های مولکولی مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که ژن های عمده اثر شامل GDF9, BMP15, ALK6 و B4GALNT2 (FecL) با صفت تعداد نتاج در هر زایش مرتبط بوده اند. تاثیر جهش ژن FecL در حالت هموزیگوت به صورت افزایشی بوده و منجر به آزاد شدن سه تخمک برای دو کپی از این ژن می شود. هدف از این مطالعه بررسی چندشکلی  DLX3: c. * 803A>Gدر شناسایی ژن B4GALNT2 (FecL) روی کروروموزم 11 با استفاده از روش ذوب با وضوح بالا (HRM)، در گوسفند زندی و ارتباط این ژن با صفت چند قلوزایی بود. آنالیز HRM روشی است که میزان کاهش فلورسنت را در طی فرآیند شیب حرارتی ذوب DNA در اثر خروج رنگ اندازه گیری می نماید. نتایج حاصل از HRM با نتایج تعیین توالی در تطابق کامل بود. هیچ گونه تغییری در توالی نوکلیوتیدی جایگاه مورد نظر در جمعیت گوسفند زندی مورد بررسی مشاهده نشد، از این رو مکان مورد بررسی برای ژن B4GALNT2 یک شکل (مونومورف) می باشد. ما در تمامی توالی های مورد نظر تغییرات نوکلیوتیدی به صورت حذف را مشاهده کردیم، اما تغییری در آمینواسید حاصل و در نتیجه تغییری در ساختار پروتیین حاصل نشد. به علاوه دو جهش شامل جهش A>G در جایگاه 2242در نمونه 7 و جهش C>G در جایگاه 2241 در نمونه 77 مشاهده شد. بررسی جهش در ژن های عمده اثر دیگری برای این نژاد پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!