بررسی وضعیت ابعاد مدیریت پیشگیری از جرائم دریایی در مرزهای آبی جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جرایم دریایی در مرزهای جنوبی کشور هرساله خسارت ها و هزینه های بسیاری را بر جامعه ما تحمیل می کند. مدیریت پیشگیری را می توان یکی از راهبردهای اساسی جهت مقابله با این جرایم دانست. لذا هدف این پژوهش بررسی وضع موجود و مطلوب ابعاد مدیریت پیشگیری از جرایم دریایی در مرزهای جنوب ایران هست. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت داده ها کمی-کیفی و ازنظر نوع تحقیق توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، شامل فرماندهان و جانشینان استان و پایگاه های دریابانی، ناوگروه های شناوری، پاسگاه های مرزی دریایی در حال خدمت در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان می باشند. برای تعیین حجم نمونه از روش کلاین استفاده شده که نمونه مناسب برای این جامعه آماری برابر با 364 نفر است. روش نمونه گیری به صورت سهمیه ای و استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با نظر متخصصان و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه تحقیق از طریق آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میانگین کل وضعیت موجود مدیریت پیشگیری از جرایم دریایی برابر 35/2 می باشد و میانگین بعد محیط 42/2 بعد رفتار 40/2 و بعد ساختار 22/2 می باشد. در بررسی شکاف وضع مطلوب و وضع موجود تفاوت دو میانگین برابر 13/2- است که در سطح 99 درصد معنی دار است. به عبارتی میانگین وضع مطلوب بالاتر از وضع موجود است. با توجه به یافته های پژوهش به منظور مدیریت پیشگیری از جرایم دریایی می بایست بر بعد ساختار به دلیل شکاف بیشتر تاکید شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!