ارزیابی میزان خطرپذیری کالبدی سکونتگاه های شهری (مطالعه موردی: شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در شهرها همواره احتمال وقوع وضعیت غیرعادی وجود دارد، و با تغییر شرایط و خروج از وضعیت عادی، شهرها با مشکلاتی مواجه می گردند. خطراتی همچون حوادث طبیعی و غیرطبیعی، می توانند شرایط بحرانی را ایجاد نمایند. امروزه مدیریت بحران های انسان ساخت با موضوع پدافندغیرعامل و مبحث تاب آوری عجین گردیده و رویکردی موثر در جهت کاهش مشکلات در هنگام وقوع بحران ها را فراهم می آورد. عوامل کالبدی نقش بسیار مهمی را در مدیریت این گونه بحران ها دارا است. اهواز از جمله شهرهای راهبردی ایران می باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی؛ منابع طبیعی و صنایع موجود، همواره مستعد خطر بوده است. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی پهنه های خطرپذیر کالبدی شهر اهواز و ارایه راهبردهای مناسب، به منظور افزایش تاب آوری شهری می باشد. پژوهش پیش رو، ترکیبی از روش های توصیفی، اسنادی، توسعه ای و تحلیلی و با ماهیت نظری-کاربردی است که با اتکا به روش ژرفانگر به بیان کمیت و کیفیت مولفه های مربوط به اصول و معیارهای مناسب پدافندغیرعامل با رویکرد تاب آوری شهر اهواز می پردازد. و با در نظر گرفتن معیارهایی چون هسته های شهری، عمر بافت، تراکم ساختمانی، الگوی همجواری کاربری ها، شبکه معابر و نقاط راهبردی؛ درصدد ارزیابی خطرپذیری کالبدی شهر اهواز است. بدین منظور 14 شاخص در قالب معیارهای فوق با اولویت کمترین خطرپذیری تهیه شد. شاخص ها توسط نرم افزار SuperDecisions وزن دهی گردید، سپس در محیط ArcGIS نقشه سازی ها انجام پذیرفت. نتایج حاصله نشان دهنده آن است که به جز مناطق محدودی درغرب، شمال غربی و جنوب غربی، سایر مناطق از خطرپذیری بالایی برخودار بوده و این مناطق نیازمند توجه بیشتری در راستای دستیابی به استانداردهای مطلوب در حوزه تاب آوری و پدافندغیرعامل هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!