عوامل موثر بر وقوع حوادث تارشگری در کشورهای منطقه منا: رویکرد داده های پانل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه منا بیشترین میزان حوادث تارشگری را طی نیم قرن گذشته در قیاس با سایر مناطق جهان، تجربه کرده و بر این اساس، ریشه یابی حوادث تارشگری در این منطقه اهمیت ویژه ای دارد. در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مربوط به 15 کشور منطقه مناطی سال های 2018- 1970 و با استفاده از روش داده های پانل، عوامل موثر بر وقوع حوادث تارشگری در این منطقه شناسایی و معنی داری آن ها ازنظر آماری بررسی شدند. مدل رگرسیونی این مطالعه شامل متغیرهای بی ثباتی اقتصادی و درآمد سرانه (به عنوان متغیرهای اقتصادی)، اندازه جمعیت و آموزش (به عنوان متغیرهای جمعیتی و اجتماعی) و سرکوب سیاسی و بی ثباتی سیاسی (به عنوان متغیرهای سیاسی) است. مهم ترین نتایج این مطالعه با استفاده از برآوردگر اثرات ثابت (FE) در داده های پانل، عبارتند از: الف. درآمد سرانه و سرکوب سیاسی، اثر غیرخطی و به شکل U معکوس بر وقوع حوادث تارشگری داشته اند که نشان می دهد در منطقه منا، وقوع حوادث تارشگری (سرکوب سیاسی)   در کشورهای با درآمد سرانه متوسط، نسبت به کشورهای با درآمد سرانه، پایین و بالا، بیشتر است. ب. جمعیت و تحصیلات، اثر مثبت و معناداری بر وقوع حوادث تارشگری داشته اند؛ به این معنا که وقوع حوادث تارشگری در کشورهای پرجمعیت و کشورهای برخوردار از سطح آموزش بالا، در این منطقه بیشتر است. ج. بی ثباتی سیاسی و بی ثباتی اقتصادی، اثر مثبت و معناداری بر وقوع حوادث تارشگری داشته اند  که نشان می دهد هر چه منطقه منا از ثبات سیاسی و اقتصادی بیشتری برخوردار باشد، حوادث تارشگری کمتری در آن به وقوع می پیوندد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!