مقایسه اثر استفاده از سلنیوم معدنی و آلی (مخمر سلنیوم) بر غلظت سرمی سلنیوم و گلوتاتیون پراکسیداز در اسب های پرش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سلنیوم یکی از اجزای سلنوپروتیین ها و آنزیم های مهم بدن است که برای اعمال دفاعی آنتی اکسیدانی، تولید هورمون های تیرویید، سنتزDNA، تولیدمثل و از بین بردن سلول های سرطانی از طریق کاهش ذخیره خون تومورها ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه اثر استفاده از سلنیوم معدنی و آلی بر غلظت سرمی سلنیوم در اسب های پرش بود. این مطالعه روی 21 راس اسب به ظاهر سالم (مادیان) دوخون، در محدوده سنی 5 تا 8 سال و در یکی از باشگاه های استان تهران انجام شد. اسب ها به صورت تصادفی به دوگروه تیمار و یک گروه شاهد تقسیم شدند؛ گروه اول (شاهد) جیره عادی شامل جو، یونجه و کاه فاقد مکمل سلنیوم در یک دوره 28 روزه دریافت کرد؛ اسب های گروه دوم علاوه بر جیره عادی، مکمل حاوی سلنیوم معدنی (NaSeO3) به میزان 1 میلی گرم به همراه کنسانتره روزانه دریافت کردند و گروه سوم علاوه بر جیره عادی، مکمل آلی سلنیوم یا مخمر سلنیوم به میزان 1 میلی گرم در یک دوره مشابه دریافت کردند. در روزهای صفر، 14 و 28 از ورید وداج تمام اسب های شاهد و تیمار خون گیری شد و پس از سانتریفیوژ، سرم جدا و فریز گردید. مقادیر سرمی سلنیم با روش جذب اتمی و گلوتاتیون پراکسیداز سرم با کیت بیوشیمیایی اندازه گیری شد. فعالیت سرمی آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز تفاوت معنی داری را بین دو گروه تیمار در مقایسه با گروه شاهد (05/0 ≤p) نشان داد. میانگین غلظت سرمی سلنیوم در روزهای 14 و 28 در گروه های تیمار در مقایسه با گروه شاهد، افزایش معنی داری داشت (006/0 ≤p) که این افزایش در گروه دریافت کننده سلنیوم آلی بیشتر بود (004/0 ≤p). نتایج مطالعه نشان داد که استفاده از مکمل سلنیوم در یک دوره 28 روزه می تواند سلنیوم مورد نیاز در اسب های ورزشی را تامین کند و آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز می تواند شاخص مناسبی برای ارزیابی وضعیت سلنیوم در گروه های تحت مطالعه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!