تاثیر تمرینات راه رفتن ویژه روی تردمیل با چشم باز و بسته برشاخص های ترکیب بدنی، قدرت عضلانی، حس-عمقی و تعادل در مردان دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

چاقی و اضافه وزن ناشی از شیوه زندگی مدرن موجب بروز مشکلات جسمانی، حرکتی و حتی ادراکی-شناختی گردیده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر چهار هفته تمرینات روی تردمیل با چشم باز و بسته بر ترکیب بدنی، قدرت عضلانی، حس-عمقی و تعادل در مردان دارای اضافه وزن انجام شد.

مواد و روش ها

در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 30 دانشجوی مرد دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 کیلوگرم بر متر مربع) انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه همگن راه رفتن روی تردمیل با چشم باز، بسته و کنترل جایگزین شدند. سپس، آزمودنی در یک پروتکل تمرینی چهار هفته ای (سه جلسه تمرین در هفته) شرکت کردند. بخش اصلی هر جلسه تمرین شامل 20 دقیقه راه رفتن روی تردمیل به سمت جلو، عقب و پهلو با سرعت دلخواه فرد و شیب 10 درجه با چشم باز یا بسته بود. قبل و پس از پروتکل تمرینی حس-عمقی، تعادل، وزن، توده عضلانی، درصد چربی و قدرت پایین تنه ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 05/0 و نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تمرینات راه رفتن روی تردمیل با چشم باز و بسته باعث بهبود معنی دار حس-عمقی و تعادل مردان دارای اضافه وزن شد. همچنین، چهار هفته تمرین راه رفتن با چشم باز و بسته روی تردمیل باعث کاهش معنی دار وزن و درصد چربی و افزایش معنی دار قدرت عضلات پایین تنه گردید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد تمرین راه رفتن روی تردمیل می تواند با بهبود حس-عمقی و قدرت عضلات پایین تنه و کاهش وزن و درصد چربی باعث بهبود تعادل افراد دارای اضافه وزن می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!