ارزیابی کاهش بار آلایندگی فسفات از پساب مزارع پرورشی ماهی با نانو ژل های گیاهی (نانوباگاس، نانوفیبر عامل دار شده و نانوفیبر لیگنوسلولز) تهیه شده از باگاس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اصول و رعایت شیمی سبز در ساخت محصولات به ‌منظور کاهش و حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌تواند محصولاتی ازجمله نانوهیدروژل‌ها را به ‌عنوان جاذب‌های دوستدار محیط‌ زیست و زیست‌تخریب‌پذیر معرفی نماید. تامین آب شیرین با توجه به خشک‌سالی‌های مکرر یکی از اهداف مهم در جهت بهبود و توسعه زیرساخت‌های صنعت و آبزی‌پروری است. به همین منظور تصفیه پساب‌ها و استفاده مجدد از آن می‌تواند راهکار مناسبی جهت تامین نیازهای آبی کشور باشد. هدف از این پژوهش به‌کارگیری نانو ژل های گیاهی تهیه شده از ضایعات کشاورزی دورریز (باگاس) به ‌منظور حذف فسفات از پساب مزارع پرورشی است. نانو ژل‌های گیاهی به روش مکانیکی تهیه شده و به ‌منظور تشخیص بهینه‌های جاذب، آزمایش در یک سیستم ناپیوسته و با انجام محاسبات هم‌دمای جذب انجام شد. مقدار بهینه وزن جاذب،pH ، غلظت، زمان به ترتیب برابر با 2/0 گرم برای ژل نانو بیوپلیمر باگاس و نانو الیاف لیگنو سلولز و برای نانو ژل فیبریل عامل‌دار شده  3/0 گرم ، 5، 100 میلی‌گرم بر لیتر، 30 دقیقه تعیین شد. طبق معادله های هم‌دمای جذب بیشترین تطابق با مدل لانگمویر و تمکین و سنتیک مرتبه دوم در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که نانو هیدروژل‌های گیاهی قادر به حذف فسفات به میزان کمتر از 5/0 میلی گرم بر لیتر می‌باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!