هیستومورفومتری و هیستوپاتولوژی روده ‏ی کوچک و بزرگ بره‏ های پرواری تغذیه شده با سرشاخه ‎های کامل برهان (Albizia lebbeck)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

صفات مورفولوژیک دستگاه گوارش یعنی بافت پوششی و پاپیلای شکمبه، پرزها و کریپت‏های روده‏ی کوچک مهمترین شاخص برای قضاوت در مورد ظرفیت هضم، متابولیسم، جذب و همچنین عملکرد تولید در آینده حیوانات هستند. درختان چند منظوره مانند برهان را می‏توان به عنوان منبع نیتروژن در جیره نشخوارکنندگان استفاده کرد. شاخ و برگ این درختان به عنوان یک منبع نیتروژن ارزان قیمت استفاده می‏شوند و نیز دارای انرژی، مواد معدنی و ویتامین‏ها می‏باشند. تانن، سیانید، اگزالات، ساپونین و وجود بازدارنده‏ های تریپسین به عنوان ترکیبات ضد تغدیه ‏ای برهان ذکر شده ‏اند. غلظت بالای ترکیبات پلی فنولی موجود در گیاهان باعث ایجاد ضایعات بافتی، از دست دادن سلول های پوششی، فرسایش میکروویلی و کوتاه شدن ارتفاع پرزها می‏شود که باعث کاهش ظرفیت جذب مواد مغذی می‏شود. تانن‏ها می‏توانند سبب ممانعت از فعالیت میکروب‏ها شده و باعث عدم فعالیت اندوگلوکوناز خارج سلولی در برخی باکتری‏های هضم کننده فیبر شوند. لذا هدف از مطالعه ‏ی حاضر بررسی هیستومورفومتری و هیستوپاتولوژی بافت روده کوچک و بزرگ بره های پرواری تغذیه شده با برگ و غلاف برهان به عنوان یک خوراک حاوی تانن و سایر ترکیبات پلی فنولی ثانویه بود.

مواد و روش‏ها

در این آزمایش از 24 راس بره نر عربی پرواری 3/1 ± 8 ماهه با وزن اولیه‏ی 34/5 ± 8/28 کیلوگرم به مدت 60 روز استفاده شد. آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصافی با 3 تیمار و 8 تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل جیره‏ی شاهد، جیره شاهد + 50 و یا 75 درصد جایگزینی سرشاخه ی کامل برهان با یونجه بود.

یافته‏ ها

در بخش دیودنوم ارتفاع پرز و عمق کریپت در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود و نسبت به تیمار حاوی 75 درصد سرشاخه‏ های کامل برهان معنی ‏دار بود (05/0<P). عرض پرز و مساحت پرز نیز در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود (05/0<P). ضخامت لایه عضلانی در تیمار دریافت کننده‏ی 75 درصد سرشاخه‏ های کامل برهان نسبت به سایر تیمارها بیشتر بود (05/0<P). در بخش ژژنوم ارتفاع پرز، عرض پرز و مساحت پرز در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود (05/0<P). عمق کریپت در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود و نسبت به تیمار 50 درصد حاوی سر شاخه ‏های کامل برهان معنی‏ دار بود (05/0<P). ضخامت لایه عضلانی در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود و نسبت به تیمار حاوی 50 درصد سرشاخه‏ های کامل برهان معنی‏ دار بود (05/0<P). در ایلیوم ضخامت لایه عضلانی در تیمار شاهد از سایر تیمارها بیشتر بود (05/0<P). نفوذ سلول‏های التهابی در تیمار شاهد در بخش‏های مختلف روده از سایر تیمارها بیشتر بود. مصرف خوراک، میانگین افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل و بازده خوراک تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند.

نتیجه گیری

در مقایسه با شاهد، مصرف برهان از نظر هیستوپاتولوژی باعث کاهش نفوذ سلول های التهابی در روده‏ی کوچک و روده‏ی بزرگ شد، اما تاثیری بر مصرف خوراک و عملکرد رشد نداشت. به‏طور کلی مصرف متعارف برهان به دلیل حضور فلاونوییدها، میزان پروتیین بالا، کاهش هزینه‏های خوراک و اثرات بافتی مثبت در تغذیه‏ی دام‏ها توصیه می‏شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!