ارتباط سواد سلامت با رضایت زناشویی و جنسی و برخی عوامل جمعیت شناختی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اردبیل در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان بهداشت جهانی سواد سلامت را به عنوان یکی از مهمترین تعیین‫کننده های امر سلامت معرفی کرده است که به نوبه خود می‫تواند بر کمیت و کیفیت روابط جنسی و رضایت جنسی و زناشویی افراد تاثیر بگذارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت با رضایت زناشویی و جنسی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اردبیل انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی- همبستگی است. جامعه آماری، کلیه زنان سنین باروری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی اردبیل بوده که در نهایت 380 زن واجد شرایط با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران (هلیا)، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه رضایت جنسی هادسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss-21 انجام و برای ارایه نتایج از آمار توصیفی، تحلیلی استفاده گردید.

یافته ها

میانگین نمره سواد سلامت افراد 34/64 در طیف 33 الی 165، میانگین نمره رضایت زناشویی 84/142 در طیف 47 الی 235، میانگین نمره رضایت جنسی 71/94 در طیف 25 الی 175 بود. بین سواد سلامت و سن زن، سن ازدواج، تعداد زایمان، نوع زایمان، تحصیلات و شغل زن ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0<p). بین سواد سلامت و رضایت جنسی ارتباط معنی‫دار و مستقیم بود و بین رضایت زناشویی با رضایت جنسی ارتباط معنی‫دار معکوس بود. یعنی با افزایش یکی دیگری کاهش می یافت.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که سواد سلامت در بین زنان سنین باروری پایین بود. این نتایج حاکی از نیازبه توجه به موضوع سواد سلامت زنان بویژه در مورد مسایل زناشویی می‫باشد. بنابراین باید توجه و برنامه ریزی ویژه ای در این مقوله ها و عوامل تاثیرگذار بر آنها صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!