تحلیل هنرسازه های مشترک در اشعار فاضل نظری و صائب تبریزی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در گستره ادبیات تطبیقی، شعر صایب تبریزی و فاضل نظری از بسیاری جهات - به ویژه اینکه هر دو پیرو سبک هندی هستند- قابل مقایسه است. یکی از نقاط مشترک این دو شاعر فارسی زبان کاربرد هنرسازه های مشترک در اشعارشان است. هنرسازه از اصطلاحات فرمالیسم‎ های روس است که اثر ادبی را حاصل به هم پیوستن هنرسازه های ادبی که شامل بدیعیات لفظی و معنوی می شود، می دانند. از آنجا که اشعار سبک هندی با تار و پود هنرسازه ها پدید آمده است، در این پژوهش تنها به آن دسته از هنرسازه هایی پرداخته شده که بیشترین بسامد را در اشعار دو شاعر موردنظر داشته است. اسلوب معادله، استعاره، ایهام، تشبیه و حس آمیزی از جمله هنرسازه های بررسی شده از لحاظ بسامدی و مضمونی در گزیده اشعار صایب تبریزی و چهار دفتر شعری فاضل نظری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نظری در کاربرد آرایه های ادبی از صایب تاثیر پذیرفته و تصویرهای حاصل از به کاربستن این هنرسازه های مشترک با توجه به اینکه جولانگاه موضوعی هر شاعر متفاوت است، در نوع و زمان خود بدیع و بی سابقه می نماید، هرچند که اشتراکات لفظی در این هنرسازه ها بسیار است. روش این پژوهش مبتنی بر تحلیل کمی و کیفی هنرسازه های مشترک دو شاعر است و هدف آن بررسی میزان بسامد این هنرسازه ها در جامعه آماری معین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!