طراحی الگوی مدیریت برون سپاری خدمات غیر بالینی بیمارستان های دولتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به موازات پیچیده تر شدن و محدود شدن منابع مالی و مادی در سازمان های بهداشتی و درمانی، برون سپاری و مدیریت صحیح آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. این مقاله با هدف تعیین عوامل موثر و طراحی الگویی برای مدیریت برون سپاری خدمات غیربالینی در بیمارستانهای دولتی انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر نتایج، جز مطالعات کاربردی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه 28 سیوالی محقق ساخته استفاده گردید که متغییرهای آن ازمطالعات تطبیقی کشورهای منتخب استخراج گردیده است. روایی سازه با قضاوت خبرگان ارزیابی شد و درخصوص سنجش پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ به میزان 85/0 تعیین گردید. جامعه پژوهش شامل سیاست گذاران نظام سلامت، کارشناسان خبره در امور برون سپاری و مدیران بیمارستانهای دولتی بود. برای نمونه گیری از روش طبقه ای استفاده و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای IBM SPSS  و  LISREL انجام شده است.

یافته ها

  طبق الگوی نهایی 6 عامل اصلی و موثر بر مدیریت برون سپاری شناخته شدند که به ترتیب شامل برنامه ریزی، تصمیم گیری، مدیریت عملکرد، قرارداد، ارتباطات و مدیریت دانش  بودند. عوامل برنامه ریزی با ضرایب 94/0 بیشترین تاثیر و مدیریت دانش کمترین تاثیر را با ضریب 34/0 در مدیریت برون سپاری خدمات غیر بالینی بیمارستانهای ایران داشتند.

نتیجه گیری

  براساس الگوی حاصله عوامل مختلفی در مدیریت موثرهستند که ابعاد مرتبط با برنامه ریزی و تصمیم گیری از اهمیت ویژه ای برخوردارند و لازم است در زمان برون سپاری خدمات غیر بالینی دربیمارستانهای دولتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!